I april i fjor lovet Elon Musk at hans Tesla-biler «snart» skulle få batterier som kan vare opptil 1,6 millioner kilometer, tilsvarende én million amerikanske miles, i løpet av hele bilens levetid.

Dagens Tesla-batterier klarer omtrent halvparten av dette, og løftet fra Tesla-gründeren kunne derfor virke noe urealistisk.

Nå har derimot batteriforskere ved Dalhousie University i Nova Scotia i Canada offentliggjort en studie der de beskriver et litium-ionbatteri som skal kunne drive en elbil i 1,6 millioner kilometer.

I tillegg til den forbedrede yteevnen skal batteriets levetid være designet slik at energikapasiteten minskes med under ti prosent i løpet av levetiden.

Det var det amerikanske nyhetsnettstedet Wired som først omtalte studien, publisert i The Journal of the Electrochemical Society.

Publiserte resultatene gratis

Det er fysiker Jeff Dahn, en av verdens ledende forskere på litium-ionbatterier, som sammen med en forskergruppe ved det canadiske universitetet, som står bak studien. De signerte også en eksklusiv partneravtale med Tesla i 2016.

Sett i lys av denne avtalen kan det derfor virke noe overraskende at Dahn og forskergruppen har publisert studien, i sin fulle detalj.

– Alle detaljer om battericellene er blitt delt. Dette så andre skal kunne lage de samme cellene og bruke dem som referansepunkt, skriver Dahn og forskerne.

Ny formel

Litium-ionbatteriene som blir beskrevet i studien består av en litium-nikkel-mangan-kobolt-oksid-blanding, kalt NMC, i batteriets positive elektrode (katode) og kunstig grafitt i den negative elektroden (anode).

Dette er en vanlig blanding for oppladbare batterier, og noe som brukes i de aller fleste elbiler, med unntak av Tesla.

Det Dahn og hans forskergruppe nå har gjort er å maksimere effekten av såkalte krystaller i NMC-kjemistilen for å øke batteriets yteevne. I stedet for å bruke små krystaller, som kan utvikle sprekker under lading, bruker Dahn og hans forskerteam de store krystallene i den positive katoden.

Registrerte patent

Få dager etter at studien ble publisert, fikk Tesla og Dahn patentbeskyttelse på et batteri som ifølge Wired ligner på det som er beskrevet i studien.

Det har derimot ikke blitt bekreftet hvorvidt patentbeskyttelsen ble gitt til akkurat batteriet som er beskrevet av Dahn. Elon Musk har uttalt at det nye batteriet skal gå i produksjon neste år. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.