Nettsidene til Norges største bilforhandler, Møller Bil, gikk ned onsdag ettermiddag.

– Vi ble i går utsatt for et eksternt angrep på noen av våre webtjenester via en av våre underleverandører, skriver Hegna i en mail til DN.

Årsaken var først ikke kjent, da DN kontaktet Møller-konsernet torsdag morgen. Hegna fortalte at det var mistanke om et eksternt problem, selv om de fremdeles undersøkte problemet.

Etter flere timer med problemsøking torsdag morgen skriver Hegna i en mail til DN ved 12-tiden samme dag at nettsidene skal være i drift igjen.

– Vi har nå fått åpnet hjemmesidene igjen, men våre kunder vil fremdeles oppleve treghet på siden inntil vi har fått utbedret leverandørens sikkerhetsmekanismer, skriver Hegna.

Kutter årsverk

Møller Bil er en del av bilkonsernet Møller Mobility Group, tidligere navngitt Møllergruppen. Møller Mobility Group er for tiden i en omstrukturerings- og nedbemmaningsprosess der konsernets rundt 4300 ansatte fra våren 2018 skal kuttes med over 100 årsverk i løpet av året.

Nedbemmaningsprosessen begynte etter konsernet oppnådde sitt beste resultat noensinne på 1,12 milliarder kroner før skatt i 2017.

Omstiller

Møller Mobilitys omstillingsfase går ut på å satse mer på digitalisering enn tidligere, men går også over til å levere nye typer tjenester, som følge av det omfattende skiftet i bilmarkedet:

– Vi vet at kjerneproduktet vårt kommer til å endre seg dramatisk. En elektrisk, tilkoblet og selvkjørende bil er noe helt annet enn det produktet vi har i dag. Vi har også bare sett forsmaken på delingsøkonomien. Vi ser at innen kort tid kan 30 prosent av dagens inntektsgrunnlag være borte, da må vi erstatte det med andre ting, sa konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group til DN i februar.(Vilkår)

– Jeg vil vise at jeg har guts, selv om jeg kommer fra en slik familie
Katharina Andresen skal ta familiebedriften Ferd videre, men ønsker ikke å bli satt i bås som en arving.
02:06
Publisert: