Det har vært tøffer tider for Tesla den siste tiden.

Blant annet har produksjonen av den rimeligere Model 3 langt fra gått på skinner. Nesten hele forrige uke var det full stopp i produksjonen. Ifølge selskapet var det en planlagt pause for å fjerne flaskehalser i produksjonen for å øke produksjonstakten på sikt.

Problemene har imidlertid fått markedet til å stille spørsmål ved om selskapet vil klare produksjonsmålet på 5000 biler i uken i slutten av juni. Siste uken i mars var produksjonstakten kommet opp i 2000 biler.

Teslas-sjef Elon Musk har selv kalt problemene med den automatiserte bilproduksjonen for et «produksjonshelvete».

Alle problemene har også smittet over på aksjonærene. Fra en topp i slutten av februar på nesten 360 dollar per aksje raste kursen bortimot 25 prosent til 250 dollar i begynnelsen av april, også som følge av flere negative analyser fra meglerhus. Kursen har siden krabbet opp til 284 dollar, blant annet etter at Tesla-sjef Elon Musk ifølge Fortune nylig økte produksjonsmålet til 6000 biler i uken ved utgangen av juni.

Men ikke alle er overbevist.

Samme grunnleggende prinsipper

Teknikknettsiden Ars Technica har snakket om Teslas produksjonsproblemer med eksperter innen bilindustrien.

Ekspertene mener Teslas problemer er de samme som store deler av bilindustrien gikk gjennom allerede på 80- og 90-tallet, der de hadde for stor tiltro til automatisert bilproduksjon.

Blant annet tapte giganten GM milliarder av dollar i sitt mislykkede forsøk på å effektivisere og automatisere produksjonen på 1980-tallet.

Selv om avanserte produksjonsroboter i 2018 ikke kan sammenlignes med roboter på 80-tallet, mener ekspertene ifølge Ars Technica at de samme grunnleggende prinsippene gjelder. Nemlig at automatisering fungerer best når den kan innføres gradvis i en produksjonsprosess som allerede fungerer godt.

Og her mener ekspertene Musk og Tesla har gjort samme tabbe som GM, nemlig å innføre altfor mange roboter for raskt slik at man ikke får tid til å finjustere prosessene.

Men ekspertene er ikke bare negative, og de tror Tesla den siste tiden kan ha lært mye om hvordan man skal produsere biler effektivt.(Vilkår)

Se Teslas nye superbil i fart
Om to-tre år kan du kjøper Teslas nye generasjon av Roadster, som akselererer raskere enn noen annen bil.
00:31
Publisert: