Det er mange som venter på den nye elbilen til Volkswagen, ID.3. Hvor mange, vet vi ikke, ettersom den norske importøren ikke vil ut med tall for reservasjoner.

Dette er bilen som produsenten selv mener skal bli ikonet som tar over etter Golf og før den; Bobla. Nå har Harald A. Møller som står for import av Volkswagen til Norge lettet litt på sløret. Nemlig at prisen øker. Og det er før prisen er kunngjort.

id. 3 1st, som er bilen som kommer på markedet i år, var nemlig indikert til å starte under 330.000 kroner. Det var i fjor høst.

– Mye har skjedd siden den gang, sier sjef for Møllers importselskap Ulf-Tore Hekneby.

Han sikter spesielt til den svake kronekursen og hevder den alene ville gitt en prisøkning på 15 prosent. Nå lover importøren at prisen skal ligge under 355.000 kroner.

–Det er en attraktiv pris, selv om den har gått noe opp, sier Hekneby.

Her står Ulf-Tore Hekneby (til venstre) sammen med Christian Senger, som er leder for elektrisk mobilitet i VW foran en veteran Volkswagen «Sambabuss» fra 1962.
Her står Ulf-Tore Hekneby (til venstre) sammen med Christian Senger, som er leder for elektrisk mobilitet i VW foran en veteran Volkswagen «Sambabuss» fra 1962. (Foto: Gunnar Blöndal)

– Er det ikke litt absurd at dere setter opp prisen, når prisen ennå ikke er oppgitt?

Grunnen til at vi snakker om økning er pga. den opprinnelige prisindikasjonen vi ga for basisversjonen i august 2019. Så for være åpen og ærlig med kundene har vi kommunisert endret prisindikasjon, skriver informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes i en epost til DN.

Den eksakte prisen for bilen kommer den 17. juni, da forhåndssalget også åpner. De første bilene ankommer landet til sommeren.

Volkswagen id. 3 er bygget på Volkswagen Gruppens nye MEB-plattform, og har 134 millimeter lenger akselavstand enn Golf. Bilen kommer i en rekke versjoner, der den billigste med etternavn «Pure», får en rekkevidde på 330 kilometer. Mellomversjonen heter «Pro», og har 420 kilometer rekkevidde. Det er denne 1st-versjonen er bygget på. I tillegg kommer en «Pro S» som får opptil 550 kilometer rekkevidde.

Les test av Skoda Enyaq som er bygget på samme plattform: Biltest: Skoda Enyaq – Elektrisk folke-suv gjør seg klar til kamp magasinet+

1st-modellen kommer med ulike utstyrsnivåer, Plus og Max, med en indikert prisøkning på 50.000 kroner for hver av disse stegene. Sistnevnte har da alt utstyr som kan leveres på Volkswagen id. 3

Importøren garanterer fremdeles levering i 2020, om man bestiller en av 1st-modellene. Det har i det siste versert rykter om at Volkswagen har slitt med å få ferdig programvaren i bilen. Hekneby avviser at det er et problem som vil forårsake forsinkelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.