Det er ikke helt tilfeldig at Volkswagen har valgt Beijing som premierearena for den nye generasjonen av sin store suv Touareg. Det skal være første gang at verdenspremieren for en ny modell fra merket skjer i Kina.

Suv-segmentet i Kina var i 2007 på åtte prosent, men har vokst til 45 prosent i fjor. Dermed er det kinesiske suv-markedet like stort som hele det europeiske markedet. Og flere skal det bli, når merket går fra å tilby fire til 12 modeller i markedet. I 2017 solgte Volkswagen 3,2 millioner biler i Kina.

Les DNs test av den nye Volkswagen T-Roc: GTI i suv-drakt dn+

Dette er tredje generasjon av Touareg, som debuterte allerede i 2002. Siden den gang skal det være solgt om lag 1 million eksemplarer av bilen. Tredje generasjon er bygget på samme plattform som Porsche Cayenne og Audi Q7, og de mer eksklusive Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.

Bilen er 77 millimeter lenger enn sin forgjenger.
Bilen er 77 millimeter lenger enn sin forgjenger. (Foto: Volkswagen)

Bilen har vokst i både lengde og bredde, og bagasjeromsvolumet øker fra dagens 697 liter til hele 810 liter med baksetene i bruk. Til tross for at den har vokst, har den også slanket bort 106 kilo med mer bruk av aluminium og avansert stål.

Under panseret kommer bilen ved lansering med to V6-dieselmotorer på 231 og 286 hestekrefter. Etterhvert kommer en V8-dieselmotor på 421 hestekrefter. På bensinfronten kommer den med en V6-er på 340 hestekrefter, samt en ladbar hybrid på 367 hestekrefter. Denne er beregnet for det kinesiske markedet, men skal etter hvert også komme til Europa.

Innvendig skal Touareg nærme seg premiumkonkurrentene blant annet via det nye «Innovision cockpit» som skal sørge for stor grad av personifisering. Volkswagen selv kaller bilen «En smarttelefon på hjul». Produsenten hevder den er en av de sikreste bilene på markedet, med en lang rekke assistentsystemer som aldri før har vært å se i en VW. Den har blant annet kø-assistent, og en filholder som gir semi-automatisk kjøring.

Kjørekomforten skal være sikret ved hjelp av anti-rulle kompensasjon, en avansert luftfjæring og firehjulsstyring. Bilen skal også beholde sine terreng-egenskaper, samt mulighet for å dra henger på 3,5 tonn.

Nye Touareg kommer til Norge til sommeren, og den norske importøren lover en startpris på «godt under 900.000 kroner».(Vilkår)

Førerorientert og moderne interiør skal utfordre premiumprodusentene.
Førerorientert og moderne interiør skal utfordre premiumprodusentene. (Foto: Volkswagen)
Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06
Publisert: