Ifølge Financial Times har Spotify rundet 60 millioner betalende abonnenter, etter å ha lagt til 20 millioner nye abonnenter det siste året.
Spotify har nå bekreftet opplysningene.
Selskapet har også over 100 millioner brukere som hører på strømmetjenesten gjennom den reklamefinansierte gratistjenesten den tilbyr.
Det gjør Spotify til den i særklasse største musikkstrømmetjenesten, dobbelt så mye som Apple Music og langt foran Jay-Z-eide og norskutviklede Tidal.
Spotify har lenge jobbet med å komme seg på børs, men enkelte hindre har stått i veien. Selskapet er nemlig avhengig av lisensavtaler med de store plateselskapene – Universal Music, Sony Music og Warner Music – for å kunne distribuere musikk på plattformen.
Kun én av de store gjenstår
Tidligere i år kom nyheten om at Spotify hadde inngått avtale med det største av disse plateselskapene, Universal. I sommer ble Spotify også enig med Sony om en avtale.
Da gjenstår kun Warner, som i stallen har høytstrømmede artister som for eksempel Ed Sheeran.
Reuters kunne i forrige uke melde at Spotify og Warner håper å ha en avtale på plass i løpet av september. Et av de uløste spørsmålene i forhandlingene er imidlertid omsetningssplitten mellom Spotify og plateselskapet.
DN har tidligere skrevet at Spotify skal ha betalt mellom 55 og 58 prosent av sine inntekter videre som royalties til plateselskapene. Dette har selskapet i over to år forsøkt å forhandle ned, ifølge Billboard.
Årsaken til dette er blant annet de store tapene Spotify har tatt.
Spotify omsatte i 2016 for 24,4 milliarder kroner, en vekst på 50 prosent fra året før. Samtidig økte også underskuddet – Spotify tapte 4,5 milliarder kroner før skatt. Selskapet har derfor vært avhengig av emisjoner og lån.
Ifølge Crunchbase har selskapet hentet 1,56 milliarder dollar gjennom åtte investeringsrunder. I den siste av disse, ble selskapet verdsatt til 8,5 milliarder dollar.
Vil ha mindre gratisstoff
Som motsats, har plateselskapene ønsket at Spotify skal begrense tilgangen til ny musikk i deres gratistjeneste. Spotify hadde i juni totalt sett 140 millioner brukere – men flertallet av disse bruker altså den åpne, reklamefinansierte versjonen av Spotify.
Financial Times skriver at dersom de to partene kommer til enighet, vil en børsnotering av Spotify på New York-børsen kunne skje allerede i fjerde kvartal i år.
Ifølge avisen vil det være snakk om en «direkte» børsnotering, hvilket betyr at investorer kan kjøpe penger fra eksisterende aksjonærer uten å hente mer penger. (Vilkår)