Apples populære iTunes Store-tjeneste blir utfordret fra stadig flere kanter.

På torsdag lanserte MySpace sin nye MySpace Music-tjeneste, med avtale med de fire store plateselskapene EMI, Sony, Universal og Warner. Selv om tjenesten foreløpig bare er tilgjengelig i USA, er den en viktig utfordrer til Apples dominerende posisjon innenfor digital musikk.

Gratis, og del med andre
Den nye tjenesten lar brukerne streame musikk gratis, og man kan også lage spillelister med inntil 100 sanger og dele disse gratis med andre brukere.

Brukerne har mulighet til å kjøpe sanger de liker via Amazons nedlastingstjeneste. All musikken er uten digital kopibeskyttelse (DRM), slik at den fritt kan kopieres mellom ulike avspillingsenheter.

Selv om det er mulig å laste ned musikk ser det ut til at MySpace vil fokusere mye på streamingdelen, i motsetning til Apples iTunes Store som i hovedsak lever av nedlasting av musikk.

Les også: Gir iTunes konkurranse (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.