Har du noen gang opplevd at bilselgeren gir deg noe som fremstår som et skambud for bilen du vil bli kvitt?

I disse dager starter en ny markedsplass opp som skal sørge for at du får det bilen din er verdt når du skal selge den. Du skal slippe å ha ansvaret både for salget, og for eventuelle klager etterpå.

 

- På grunn av lave transaksjonskostnader får selgeren en høyere realisert verdi, sier Ulrika Drotz Molin til DN.no. Hun er sjef for KVD Kvarndammen i Sverige, et selskap som selger over 20.000 personbiler på hjemmebane, og nå skal starte en avdeling i Oslo.

Selskapets forretningside er å omsette nyere, norske brukte biler fra større bilparker, hos leasing-firmaer, store selskaper og offentlige virksomheter, men også fra privatpersoner så lenge bilene oppfyller enkelte minstekrav.

De tar et salær på fem prosent for privatkunder i Norge, med et minimum på 6250 kroner og en maks sum på 15.000 kroner. For større aktører vil salæret avhenge av volum.

Selges raskt
KVD får inn en bil til salg, tester den i noe som kan minne om en NAF-test, setter i samarbeid med kunden en minstepris, for så å legge bilen ut på nettauksjon.

- Nesten alle bilene selges etter første runde, og hvert salgsobjekt i Sverige har i gjennomsnitt 12 budgivere. KVD overtar hele salgsprosessen, og det tar omkring 3-4 uker fra kontakten mellom oss og selger er tatt, til selger sitter med pengene på konto, sier Drotz Molin.

Mål om 7000 i året
KVD har et langsiktig mål om å ha 4-5 avdelinger i Norge med omkring 30 ansatte og en omsetning på 7000 biler i året.

Blant KVDs oppdragsgivere i Sverige er aktører som sitter på store bilparker slik som ALD Automotive, Leaseplan, Posten og Skanska. Selskapet satser nå på Norge blant annet grunnet etterspørsel fra oppdragsgivere, men hverken Drotz Molin eller sjef for den norske avdelingen, Håkon W. Birkedahl Bråthen, vil si noe til DN.no om hvilke storkunder de har hanket inn.

KVD Kvarndammen eies av det børsnoterte selskapet Ratos som kjøpte opp selskapet i 2010. I fjor omsatte de 31.700 biler i Sverige, hvorav 20.000 var personbiler. Samlet salgsverdi var omkring 2,5 milliarder svenske kroner, og selskapet dro inn 276 millioner svenske kroner i provisjon.

Les også vår ferske test av Volkswagen Golf: Denne bilen feier konkurrentene av banen

Eller duellen mellom BMW X3 og Mercedes GLK: Gigantene i suv-batalje (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.