I vår pågående test av mobilt bredbånd har vi undersøkt et utvalg togstrekninger og muligheten til å jobbe mobilt om bord i togene. Resultatene er generelt skuffende for de som er avhengige av kontinuerlig nettilgang.

Les: Skuffende nettilbud fra NSB

Mobildekningen langs jernbanen er nemlig kun basert på behovet for taletrafikk. Dekning for mobil dataoverføring med høy hastighet er kun mulig i tettsted og langs visse hovedfartsårer. Å modernisere nettverkene langs jernbanen vil bli alt for dyrt for operatørene, hevder de.

– Vi har to utfordringer når det gjelder utbygging på tog. Det ene er at toglinjene ofte er langt unna allfarvei så det blir vanskelig for oss å bygge basestasjoner. Det andre er at togsettene i seg selv blokkerer signalene våre, sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i Netcom.

Hun får støtte av sin kollega i Telenor.

– Vi må sette opp repeatere inne i togsettene for å gi god nok dekning, men disse er gsm, ikke 3g, og er ment for taletrafikk, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

Nederst på listen
Ingen av de to operatørene har noen prioritet på å bygge ut 3g og turbo-3g langs jernbanen, men strekninger som Flytoget og de mest trafikkerte pendlerrutene får 3g-dekning langs traseen. Høye kostnader dras frem av begge som tungtveiende årsaker. Det er ekstra dyrt å bygge ut nett for tilgang i bevegelse.

– Vi har dekning der folk er stasjonære. På vintersportsteder og i hyttefelt, sier Amundsen.

Netcom gjør det på samme måte.

– Brukerne får god dekning i tettbygde strøk og på stasjonene. Men er man avhengig av dekning hele veien blir det vanskelig. Vi opplever ikke noen stor etterspørsel etter muligheten til å være på nett over alt heller, sier Olstad.

Heller ikke Ice, som leverer en løsning med langt bedre geografisk dekning enn Telenor og Netcom klarer å levere skikkelig dekning inne i togene. De rammes også av at togsettene blokkerer signalene selv om det er dekning utendørs.

– Signalene kommer like lite gjennom uansett hvilket nett man bruker, sier adm. dir. i Ice Matthias Peter.

Har god tid
NSB på sin side har god tid med å skaffe passasjerene nettilgang.

- Vi kjører et prosjekt med internett på toget på Gjøvikbanen nå frem mot sommeren. Så får vi ta erf#229ene fra det videre til andre linjer, sier kommunikasjonssjef Anne Rygg i NSB.

NSB vil gjerne gi et godt tilbud til sine passasjerer, men har ikke internett som noen prioritet.

- Vi vil at våre passasjerer skal kunne gjøre det de selv vil når de tar toget. Men jeg kan ikke si noe om hvor vidt vi er villige til å dele på regningen med operatørene før det eventuelt er vedtatt at vi skal gjøre det, sier Rygg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.