Mobil reklame har vært mobilbransjens drøm siden mobilt internett ble aktuelt rundt starten av årtusenet. Nå har et norsk teknologiselskap som lager slike løsninger fått innpass hos alle de tre største mobilselskapene i Thailand, som til sammen har 66 millioner kunder. I dag var den store lanseringsdagen.

- Det er en stor dag, sier administrerende direktør Svein Johnsen i ComCom til Dagensit.no

Han håper gjennombruddet i Thailand skal gi dem suksess og nye avtaler i andre land. Med på laget i Thailand har Comcom både Telenor og deres to største rivaler, samt landets største mediekonsern Bec-tero. Bec-tero er med på eiersiden i prosjektet og skal sørge for å skaffe reklame til det nye nettverket.

Voldsom inntektsøkning
Johnsen var tidlgiere Idar Vollviks høyre hånd i mobilselskapet Chess. Nå har han tatt over roret i Comcom, som ble lansert i 2006. Selskapet lager en plattform for distribusjon av mobilreklame. Dette er et marked som stadig blir spådd en lys fremtid, men som så langt har blitt stående i startgropa. Men nå mener Johnsen han kan levere store fordeler, både for brukere å særlig mobiloperatørene.

-Vi tror mobiloperatørene kan øke inntekt per kunde med 40-50 prosent, lyder Johnsens friske anslag.

-Det var voldsomt?

-Dette tror vi på

Les mer om den innovative løsningen: Slik sniker mobilreklamen seg inn

Må betale kundene
Det vil i så fall være særdeles godt nytt for Telenor. Men for å få kundene til å akseptere reklamen må de også få noe igjen. Comcom håper operatørene vil gi halvparten av reklameinntektene tilbake til kundene.

Han forteller at operatørene i Thailand bruker ulike virkemidler. En av dem deler ut 30 gratis sms-er, mens en annen gir 10 kroner i avslag på den månedlige regningen. I et land med gjennomsnittlig mobilforbruk på 50 kroner i måneden er dette ganske mye.

- De kan redusere regningen med 15-20 prosent, sier Johnsen.

Hvor mange blir kunder?
Dagens lansering med tre store selskaper ble gjort mulig av en invitasjon fra en del av Telenor. Comcom ble invitert til Thailand for å demonstrere løsningen, og klarte etter hvert å få med seg de to andre store aktørene også. Dette har tatt rundt et år.

- Dere får innpass i et stort marked, men hvor mange av de 66 millionene regner dere med å få som brukere?

- Vi har mål om å få noen hundre tusen på noen måneder og håper noen millioner brukere på noen år, sier Johnsen, som ikke vil anslå noen verdi på avtalen.

Solgt til Google?
Forventnignene til reklame på mobilen var enorme allerede i 2001. På den tiden gikk blant annet Telenor, Ericsson og Birdstep sammen for å lage løsninger . Siden har markedet blitt stående i startgropen, innrømmer Johnsen. Men nå mener han både mobiloperatører og annonsører viser stor interesse for det selskapet kan levere.

Comcom ønsker å selge sin løsning over store deler av verden, men vil helt sikkert møte konkurranse fra giganter. Selveste Google har påstått at mobilreklame vil bli større enn internettreklame på sikt, og de vil neppe sitte stille og se på at andre forsyner seg.

- Vi har jo møtt Admob som Google har kjøpt noen ganger i konkurranser, men de er WAP-basert, sier Johnsen.

Han vil heller snakke om Google som en mulighet.

- På ett eller annet tidspunkt ser vi for oss en form for exitmulighet, til den typen selskap, sier han.

Les mer om hvordan Comcoms systemer fungerer: Slik sniker mobilreklamen seg inn (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.