Norske Comcom har fått innpass hos alle Thailands tre store mobiloperatører , og 66 millioner mennesker kan nå velge å ta ibruk deres reklameløsning. Mange har prøvd å få til mobilreklame, men så langt har det blitt mange spådommer om vekst og lite konkret suksess.

Men løsningen til Comcom fremstår som nyskapende på flere måter, og ganske skånsom mot brukerne. Det er nemlig ikke snakk om bannerreklame slik vi kjenner det fra internett. Brukeren trenger faktisk slett ikke å bruke internett for at reklamen skal vises.

- Det er den første løsningen som mobiloperatørene kan tjene penger på uten at kundene er på nett, sier administrerende direktør i Comcom, Svein Johnsen.

 Les mer om lanseringen: Norsk teknologi til 66 millioner kunder

Ingen ventetid
Comcoms reklame tar over en femtedel av mobilens åpningsskjerm. Denne nederste delen er i dag stort sett ubrukt. Hver gang brukeren gjør noe og kommer tilbake til denne skjermen vil den bytte reklame. Reklamen kan oppdateres en gang i døgnet, for eksempel om natten. Dermed unngår man å forsinke brukerens surfing, slik bannerreklame på nett ville gjort. Nedlasting nattestid er dessuten omtrent gratis for operatørene, fordi nettet da brukes lite.

Når oppdateringene lastes ned kan operatøren eller Comcom samtidig få oversikt over hvor mange ganger reklamen er klikket på og hvor mange ganger den er vist. Slik statistikk er viktig for annonsørene.

Brukerne kan selv bla igjennom reklamen og se den i fullskjerm, og det kan også legges inn nyhetstjenester i reklamebanneret. Hva slags reklame brukeren får se vil variere utifra kjønn, alder og geografi.

  Løsnignen fungerer så langt på mer avanserte mobiler, men er også på vei til enklere Nokia-modeller, blant annet. Ifølge Johnsen vil halvparten av mobilene på markedet takle løsningen.

Reklamebanneret kan forhåndsinstalleres eller leveres som en sms-tjeneste.

Brukerne skal lokkes til tjenesten ved hjelp av ulike fordeler, blant annet kutt i mobilregningen. Les mer om kompensasjonen og avtalen her:

Ville du leid ut 20 prosent av åpningsskjermen på mobilen din til en slik løsining? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.