Våren 2013 ser det ut til at Norwegian endelig kommer i gang med langdistanserutene de har varslet så lenge.

I første omgang står Bangkok og New York på programmet. Slik det ser ut nå, vil Bangkok-ruten gå til Stockholm, mens USA-ruten er planlagt fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Dét røpet Norwegian-sjef Bjørn Kjos på Reiselivsmessen i Oslo før helgen.

- Vi har til nå sikret oss seks langdistansefly av typen 787 Dreamliner, det første får vi levert rundt 2012/2013. Vi regner med å være klar med de første avgangene på langrutene i løpet av 2013. Billettsalget starter etter planene nå i år. Vi satser på at hovedmarkedet skal være ut av Norden, men i et lengre perspektiv tror jeg nok at innkommende trafikk til Norge vil kunne utgjøre en vesentlig del av passasjergrunnlaget, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.no.

Tøff konkurrent gir seg
Mens Norwegian venter på et mer nøyaktig leveringstidspunkt for det første Dreamliner-flyet, kom nyheten om at en tøff konkurrent kaster inn håndkleet og stenger viktige lavprisruter fra Europa:

Det malaysiske lavprisflyselskapet Air Asia X gjør stor suksess, men velger nå å gi opp rutene mellom Kuala Lumpur og London og Kuala Lumpur og Paris. Fra mars er det slutt, skriver The Sun Daily.

Seks ukentlige avganger fra London og fire ukentlige avganger fra Paris til den malaysiske hovedstaden blir berørt av avgjørelsen, som kom overraskende. Årsaken til tilbaketrekkingen skal være nye skatter og avgifter, stadig høyere drivstoffpriser og global økonomisk usikkerhet. I stedet har Air Asia X bestemt seg for å satse mer på Australia.

Norwegian står imidlertid fast på sine planer og endrer ikke på noe som følge av Air Asia X sin retrett:

- Vi følger nøye med på hva som skjer i markedet, men endrer ikke våre planer som følge av det Air Asia måtte foreta seg nå med sine ruter til Europa. Vår egen satsing er basert på grundige vurderinger av markedet til og fra Skandinavia, og så langt kjører vi etter de planer vi har lagt, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Har tro på Dreamlinerne
Tidligere denne måneden sa toppsjef Bjørn Kjos til TDN Finans at Dreamlinere vil gi Norwegian et forsprang på konkurrentene og revolusjonere langdistansemarkedet:

Norwegian får disse flyene inn i sin flåte to-tre år tidligere enn andre europeiske flyselskaper, det vil gi selskapet rom til å bygge seg opp i et viktig marked.

Kjos viste til at Dreamliner reduserer drivstofforbruket med 20-25 prosent på langdistanseflyving, og gjør det mulig å kutte driftkostnadene med 30 prosent. Han mener derfor at et forsprang på over to år vil derfor være svært betydningsfullt.

- Det betyr at andre selskaper egentlig aldri vil klare å drive på samme kostnadsnivå som oss. Vi får en periode hvor volumet kan bygges opp til et nivå som gjør oss svært konkurransedyktige når de andre etterhvert kommer etter, sa han.

Les: - Dreamliner gir oss forsprang

Bjørn Kjos sa også at han ser på de asiatiske selskapene som de store, dominerende og farlige konkurrentene i fremtiden. Nå forsvinner altså ett av dem fra Europa-kartet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.