Kjernepunktet i konflikten har vært Norwegians stadig større bruk av vikarbyråer i stedet for å ansette piloter i faste stillinger. Pilotforeningen (NPF) mener Norwegian slik unngår arbeidsgiveransvar og at disse kontraktspilotene blant annet får dårligere lønnsbetingelser enn de som er fast ansatt.

Norwegian har, via arbeidsgiverorganisasjonen NHO luftfart, fått frist til i ettermiddag, fredag, med å svare på pilotforeningens krav.

Hvis kravene ikke blir møtt, vil pilotene bryte forhandlingene. Konflikten går dermed til Riksmeklingsmannen, skriver Tromsø-avisen Nordlys idag.

company: nas

Må leie inn fly fra utlandet
I februar sa NPF opp kollektivavtalen fordi de mente Norwegian hadde brutt avtalen. Som en følge av dette fikk Norwegian problemer med å få pilotene til å påta seg overtid.

Det har ført til at selskapet måtte leie inn fly fra utenlandske selskaper, for å unngå å kansellere ruter.

Les også: Ukjente selskaper flyr for Norwegian

Leder i Norwegian pilotforening (NPF), Halvor Vatnar, sier til Nordlys at de er avventende med å kommentere situasjonen.

- Vi er fortsatt åpne for forhandlinger, og vil være ryddige i prosessen, sier Vatnar til Nordlys.

Vatnar er imidlertid klar på at arbeidsforholdene for flygende personell er blitt verre de senere årene. Det skyldes blant annet nye EU-regler som gjør at arbeidsbelastningen er blitt klart større, og det skyldes den ekstreme konkurransen som finner sted i bransjen.

Ifølge Nordlys gikk denne e-posten ut til Norwegian pilotforening (NPF) sine medlemmer like før påske.

Hva har skjedd:

NPF hadde for 16 dager siden møte med Kjos for å få avklart en del kjernepunkter som det har blitt hevdet Kjos er låst på, som f.eks.:

  • Ingen flere piloter skal ansettes på K-avtalen (kollektivavtalen)
  • Ikke villig til å ansette piloter fast på baser utenfor Skandinavia
  • Konsern-ansiennitetsliste
  • Uttalelse i media om at målet er å bli kvitt fagforeningen.

Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian vil ikke overfor Nordlys kommentere den fastlåste konflikten og hvilke konsekvenser den kan få for selskapet.

Les også:

Norwegian flyr flere og fullere fly

Trusler mot Norwegian-fly i Aten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.