- Vi må ha flere fly. Men når vi får det, kan man forvente flere langdistanseruter, sier Norwegian-sjefen til DN.no.

I månedsskiftet mai/juni i år starter Norwegian å fly fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Og i dag dro Bjørn Kjos til Kastrup for å presentere lavprisselskapets nye ruter fra København og Stockholm til Fort Lauderdale i USA. Første flyvning er 29. november og en tur/retur-billett vil koste fra 3.000 kroner.

Les: Florida tur/retur for 3.000 kroner

- Florida er et veldig populært sted, også blant nordmenn, så det var en naturlig destinasjon å velge, sier Kjos.

- Hvorfor ikke fra Gardermoen, men kun fra København og Stockholm?

- Vi må starte et sted, men utelukker ikke at det på sikt kan bli Florida-rute også fra Oslo, svarer han.

Dreamliner-trøbbel
Ett usikkerhetsmoment er imidlertid høyst nærværende: Norwegian har ennå ikke fått vite når de får Dreamlinerne sine. Dermed må de første langdistanseflyvningene skje med to eldre Airbus A340-fly og ikke de splitternye Boeing 787 Dreamlinerne, som Bjørn Kjos har gledet seg til så lenge.

- Vi har leid inn ett fly for to måneder og det andre flyet for tre måneder, og det er overveiende sannsynlig at vi får begge Dreamlinerne før den tiden løper ut. De kommer, de kommer - og det blir så bra! ler Bjørn Kjos.

Norwegian får tre fly i år og fire neste år. Når det kommer flere fly, er det også logisk å lansere flere oversjøiske ruter, ifølge Kjos.

- I første omgang satser vi på destinasjoner i Asia og Nord-Amerika, men etterhvert vil det også komme andre destinasjoner, sier han.

- Også ut fra Oslo?

- Ja, antakelig, sier Kjos.

Lover flere ruter
Men han vil ikke røpe hvilke langdistanse-reisemål som blir de neste nyhetene på Norwegians rutekart i tiden fremover.

- Nei, det er veldig usikkert ennå. Nå får vi først skaffe oss noen nye fly! sier han.

Samtidig som Norwegian i dag lanserte sin Florida-nyhet, startet salget av billetter til vintersesongen fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Dét gikk så det suste:

- I en periode i dag har det vært fryktelig stor pågang, så det er ingen tvil om at dette er populære ruter, ler Bjørn Kjos.

Les også: SAS frykter ikke Norwegians langdistansesatsing

<b>Norwegian: - Vi kan ikke avsløre hemmelighetene ennå!</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.