- Det er en forferdelig trist situasjon, og det holder meg våken om natten at 130.000 passasjerer nå har blitt berørt av streiken, sa Norwegian-sjefen da han møtte pressen for en oppdatering klokken 13 lørdag.

- Det er vanvittig! sier han til TV 2 Nyhetskanalen.

Etter 16 timers megling ble det klokken 05 natt til lørdag igjen brudd, etter at Riksmekler Nils Dalseide forgjeves hadde prøvd å få Norwegian og pilotene til å komme til enighet.

- Vi forhandlet i hele natt og målet var å komme frem til enighet, men det skar seg fordi Parat/NPU krevde 110 årsverk mer enn de som flyr i dag. Og det er et helt umulig krav vi ikke kunne gå med på, sier Bjørn Kjos.

- Vi tapte 1,6 milliarder kroner ifjor og er nødt til å bli mer effektive. Vi kan ikke ha en jobbgaranti som sier at pilotene skal bemanne alle fly som er innom Skandinavia. Det er umulig å innfri. Det er for mange piloter i Norge i dag og vi trenger å redusere noe. Men nå har vi gitt alle piloter en jobbgaranti i tre år, sier Kjos.

- Ikke noe «take it or leave it»

Han avviser at han har sagt noe «take it or leave it» til pilotene.

- Det har jeg aldri sagt. Vi er opptatt av å sikre arbeidsplasser og vi kan ikke gi ting som ikke er bærekraftige i fremtiden, sier Kjos.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud kaller det Norwegian driver med et «svarteper-spill».

- Han må slutte å skyve passasjerene sine foran seg og finne frem til løsninger som må til for å få en slutt på denne konflikten. For det kan han hvis han vil, sier Skjæggerud i et intervju med TV 2 Nyhetskanalen.

- Vi har mottatt et «tilbud» fra Norwegian klokken 06:22 i dag, med svarfrist klokken 12:00. Vi har svart på dette, men ønsker reelle forhandlinger. Det vi dessverre opplever er at Norwegian forsøker å fremstille pilotene og Parat i et dårlig lys, fremfor å forhandle frem gode løsninger, skriver han i en pressemelding.

- Har firet på mange krav

Problemet er at garantier og avtaler Norwegian har gitt før, ikke holder vann, hevder Skjæggerud.

- Derfor må avtaler og garantier nå være så sikre at de ikke brytes, sier han.

Han påpeker at pilotene har firet på mange krav, men beklager at konflikten ennå ikke har kommet til noen ende.

 

Dette har pilotene fått tilbud om, ifølge Norwegian:

• Stillingsgaranti fra morselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia (dvs. en garanti mot nedbemanning i pilotselskapene)

• Konsernansiennitet for alle B737-pilotene (kortdistanse). Solide karrieremuligheter også på langdistanseflyvningene (B787)

• Uendrede lønnsbetingelser (snittlønn kaptein vel 1,1 million kroner per år før forsikring og pensjon, styrmann vel 740.000 kroner per år før forsikring og pensjon)

• Minimum 184 fridager i året, dvs. minimal endring

• Helt marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet

• Pensjon: Høyeste sats på innskuddspensjon, samt en lukket ytelsespensjon for de som har 10 år eller mindre igjen til pensjonsalder (65 år)

• Skattefri utbetaling på cirka 3,5 millioner kroner ved tap av flysertifikat (Loss of License-forsikring på 40G)

• Felles forhandlingsrett for de norske, svenske og danske pilotene

 

Lørdag klokken 13 sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud at de har tatt initiativ til å møte Norwegian-ledelsen til nye forhandlinger klokken 15 - uten Riksmekleren til stede. - Vi stiller. Selvfølgelig, sier Bjørn Kjos.

Les også: Derfor ble det nytt brudd mellom Norwegian og pilotene i natt

Brudd, men villige til nye samtaler lørdag

Norwegian-flyene fortsatt på bakken lørdag

Nådeløs kamp om makten i Norwegian dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.