Tarifforhandlingene mellom Norwegian Pilot Union (NPU)/Parat og Norwegian har ennå ikke kommet i havn.

NPU/Parat brøt forhandlingene med Norwegian og varslet plassoppsigelse for sine medlemmer i Norwegian Air Norway med virkning fra og med midnatt 26. februar. Nå er det klart at det blir megling hos Riksmekleren torsdag og fredag denne uken, får DN opplyst fra Norwegian.

- Dette er ikke uvanlig. Tariffoppgjøret for pilotene og kabinansatte har de siste årene endt i megling. Og målet for Norwegian er å komme til enighet, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Fare for streik

Men hvis man ikke kommer frem til enighet torsdag og fredag, kan det bli streik tidligst lørdag denne uken.

Siden oktober 2014 har fem arbeidsgrupper i Norwegian jobbet med ulike problemstillinger for å sikre et mer solid og bærekraftig selskap fremover. Per i dag er det fire punkter partene ikke har klart å komme til enighet om. Ett av disse er pensjon. De norske pilotene er de eneste i Norwegian som ikke har gått over på innskuddspensjon - og en slik særordning har ikke selskapet råd til i fremtiden, understreker Norwegian-ledelsen.

- For å si det sånn: Nesten ingen i Norge har ytelsespensjon lenger. Vi er i forhandlinger med fagorganisasjonene og det er jo alltid litt «give and take» i slike forhandlinger. Vi må komme frem til en løsning som er bærekraftig, og generelt vil jeg si at skandinavisk luftfart i dag ikke er bærekraftig for å møte konkurranse, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN i forbindelse med presentasjonen av fjerdekvartalstallene tidligere denne måneden: - Vi har mye å ta tak i internt

- Knallhard konkurranse

- Konkurransen er som dere vet knallhard. Flere og flere av de tradisjonelle selskapene flytter produksjonen til egne datterselskap med andre kollektivavtaler, mens hos andre blir ledelsen og de ansatte enige om lønnsreduksjon for at man skal kunne fortsette å fly, skrev Norwegian-ledelsen i et brev til de ansatte nylig.

Bjørn Kjos har ikke lagt skjul på at lavprisflyselskapet må kutte kostnader i 2015.

- Oppsigelser er kanskje ikke nødvendig, men systemet må endres. Mer fleksibilitet blir helt elementært for å få opp effektiviteten, sa Kjos til DN 12. februar.

DN har forsøkt å få en kommentar fra lederen for flygerforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar, uten å lykkes.

Les også: - Helt meningsløst! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.