Tv-tallene for april viser at NRK samlet går ned fra en markedsandel på 36,2 prosent til 33,9 i forrige måned.
– NRK taper mest i april. Men det skyldes først og fremst påsken, som er en høytid for oss. Så du kan si det er full påskeeffekt over hele linjen her, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til DN.
I år var påsken i mars – i motsetning til i 2015, da den falt i april. Dermed gir dette merkbare utslag i sammenligningsgrunnlaget.
Verst går det ut over NRK3/Super som mistet nesten en prosent i markedsandel i april sammenlignet med samme måned i 2015.
LES OGSÅ: Snuser på Norge
– Barneprogrammet «Påskemorgen» samler rundt 100.000 seere i snitt – fem ganger i uken i april i fjor. Mange i alderen 30 til 39 ser dette programmet sammen med barna sine, og når det gikk en måned tidligere, så gir det utslag i tv-seeingen for oss i april i år, sier Tolonen.
TV3-eier vinner - TV 2 taper
I de kommersielle kanalene er det Discovery og TV3-eier MTG som øker mest på gruppenivå. Samlet øker MTG-kanalene TV3, Viasat 4 og TV6 markedsandelen med 1,2 prosent i april sammenlignet mot året før.
TVNorge-eier Discovery øker også markedsandelene med ett prosentpoeng i aldersgruppen 12 år og oppover.
– Vi er meget godt fornøyde med utviklingen denne våren. TVNorge gjør en sterk april-måned, blant annet på grunn av suksessen med søndagsrekka. I tillegg har MAX gjort det veldig bra, mye takket være sterke norske produksjoner, som «Oslo S» og «Norske rednecks», i tillegg til Europaligaen, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.
TV 2, som har merket seernedgangen på sine flaggskip denne høsten, mister knappe 0,2 prosent i markedsandel i april. Andelsfallet på hovedkanalen fortsetter også med uforminsket styrke, og er nede på 17,6 prosent mot 18,7 i fjor.
Se video: