Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

Styreleder i NSB Dag Mejdell sier til NRK at navnebyttet kommer til å koste 280 millioner kroner i løpet av fire år. Han sier til kanalen at billettprisene ikke kommer til å gå opp på grunn av navnebyttet.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB
– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB (Foto: Roald, Berit)

Ifølge VG slakter Språkrådet det nye navnet.

– Dette er ikke et valg vi synes er noe bra, sier direktør Åse Wetås i Språkrådet til avisen.

– Galskapen vil ingen ende ta

SV, Ap og Sp er sterkt kritiske til at NSB og Nettbuss bytter navn til Vy. Ap frykter millionsløsing til «såkalt merkevarebygging».

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om navnebyttet.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

Når NSB bytter navn til Vy vil også togene bli grønne. Styreleder i NSB, Dag Mejdell (til venstre) og konsernsjef i NSB Geir Isaksen.
Når NSB bytter navn til Vy vil også togene bli grønne. Styreleder i NSB, Dag Mejdell (til venstre) og konsernsjef i NSB Geir Isaksen. (Foto: Roald, Berit)

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

– Regjeringens jernbanereform har gitt oss er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.

Han varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, varsler Lysbakken.

– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik

«NSB» passer ikke

Togselskapet tidligere kjent som NSB sier at det gamle navnet ikke lenger var passende for selskapet.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styrelederen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB as 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Derfor fremstår det britiske parlamentet som et komplett galehus
Beina på bordet. Buing, skriking og hoing. Og noen røde streker på gulvet. DNs kommentator forklarer hvordan det ble sånn.
03:42
Publisert: