Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Brødboksen.no og gründer Arnulf Refnes har fått mange lovord for tjenesten der ferske brød leveres på døren. Nå er selskapet i ferd med å gå tomt for penger og det har oppstått konfliktsaker med fire ansatte som har hyret advokat. Foto: Mikaela Berg
Brødboksen.no og gründer Arnulf Refnes har fått mange lovord for tjenesten der ferske brød leveres på døren. Nå er selskapet i ferd med å gå tomt for penger og det har oppstått konfliktsaker med fire ansatte som har hyret advokat. Foto: Mikaela Berg les mer

Arbeidsliv

Ansatte slår tilbake mot Brødboksen

Brødboksen har vært i hardt vær denne høsten. Nå har fire ansatte engasjert advokat mot selskapet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Selskapet Brødboksen er blitt fremstilt som en suksesshistorie med gigantisk vekst, men høsten har vært preget av driftsproblemer, skrikende kapitalbehov og konflikter med fire ansatte.

Nå har disse fire hyret advokat Per Danielsen mot sin arbeidsgiver.

– Fellesnevneren i disse sakene er manglende utbetaling av riktig overtidsbetaling. Disse ansatte har bare fått vanlig lønn og ikke overtidsbetalt slik arbeidsmiljøloven fastslår at man har rett til. Denne nektelsen kan være et uttrykk for at bedriften sliter tungt, sier Danielsen.

Uenighet om overtid

DN har tidligere beskrevet selskapets operasjonelle problemer med leveringene.

Konfliktene som nå har dukket opp knytter seg både til oppsigelser og uenighet om overtidsbetaling. Ifølge Danielsen er tre av sakene oppsigelsessaker. I to av sakene har uenighet om overtidsberegning også blitt brukt som oppsigelsesgrunnlag, opplyser advokaten.

– Det får domstolen avgjøre. Begge står i stillingen sin inntil videre, så det tyder på at forholdene ikke er så alvorlige.

Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes ønsker ikke å gå i detalj om konfliktsakene med tidligere ansatte.

– Vi har hatt ansatte fra mange land og fra ulike kulturer. Vi har bidratt til å integrere mange av dem. Spesielle personalsaker ønsker jeg ikke å kommentere.

Anklagene om manglende overtidsbetaling kommenterer han på følgende måte:

– Vi er opptatt av å overholde lover og regler og forholder oss 100 prosent til overtidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven, sier Refsnes.

Han ønsker ikke å gå inn på oppsigelsesgrunnlaget.

Kameraovervåkning

Danielsen hevder at de ansatte, som opprinnelig ikke kommer fra Norge, er utsatt for et veldig høyt arbeidspress.

– De har jobbet nattarbeid over en lengre periode og har arbeidet nærmest døgnet rundt.

Arnulf Refsnes

  • Alder: 45
  • Arnulf Refsnes var på 90-tallet en internasjonal supermodell som gjorde modelljobber for internasjonale motehus som Giorgio Armani, Ralph Lauren og Calvin Klein. I 1997 var han Versaces hovedmodell.
  • I perioden fra 2002 til 2004 var Refsnes værmelder for TVNorge.
  • Refsnes er utdannet sivilingeniør i marin teknikk ved NTNU og autorisert finansanalytiker ved NHH.
  • Han har tidligere jobbet som aksjemegler i Nordea, og grunnla i 2014 matleveringstjenesten Brødboksen.
  • Brødboksen driver morgenlevering av matvarer på døren, i hovedsak brød, melk og juice. Selskapet har i dag rundt 65.000 kunder og venter en omsetning på 112 millioner kroner i 2017.
Vis mer

Advokaten påpeker at det er arbeidsgivers plikt å holde orden på utførte arbeidstimer.

– Selskapet har hatt kameraovervåkning, slik at de vet hvem som til enhver tid har vært på jobb. Arbeidsgiver har tydeligvis hatt rot i systemene sine eller så villeder de ansatte. For dette skal selskapet ha system på.

Refsnes ønsker ikke å gå kommentere disse påstandene fra advokaten.

Danielsen regner med at de to første sakene vil gå for retten i løpet av våren hvis ikke partene blir enige.

«Hangry» kunder

Refsnes valgte nylig å komme med en beklagelse til kunder som var rammet av selskapets driftsproblemer denne høsten:

– På vegne av hele Brødboksen må jeg beklage til kundene som har fått feil leveranser, og si unnskyld til alle som ikke har fått brød og melk til frokost og som naturlig nok er blitt «hangry» (en kombinasjon av «hungry» og «angry» red.anm.), uttalte Refsnes.(Vilkår)

Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.