En budrunde den siste helgen i januar førte til at Christen Sveaas’ selskap Kistefos fikk tilslaget på den lønnsomme delen av det kriserammede tørrlastrederiet Western Bulk.

Nå krever seks japanske rederier at kjøpet av WB Chartering reverseres og at de får arrest i aksjene, viser en pressemelding fra advokat Kristian Lindhartsen i Kyllingstad Kleveland torsdag ettermiddag.

- Skjedde til underpris

Rederiene har gjennom langsiktige skipsleieavtaler restkrav på 172 millioner dollar mot Western Bulk, opplyses det i meldingen.

Årsaken til kravet er at rederiene mener salget til Kistefos Equity Operations skjedde til underpris, noe som i realiteten er et ulovlig utbytte, opplyser advokat Lindhartsen.

Handelen forverret også morselskapets likviditet og øker faren for konkurs i Western Bulk, skriver han i meldingen.

- I tillegg mener de japanske rederiene at transaksjonen representerer en urettferdig behandling av dem som kreditorer, sammenlignet med obligasjonsholderne, skriver Lindhartsen.

Han viser til at Kistefos kjøpte WB Chartering for 47 millioner dollar, fordelt på en betaling av 16 millioner dollar og overtakelse av et usikret obligasjonslån på 271 norske kroner.

- En uavhengig, indikativ prisvurdering gjennomført av Deloitte i etterkant mener reell verdi av selskapet er mellom 60 og 100 millioner dollar, skriver advokaten.

Forstår ikke grunnlaget

Kistefos-direktør Bengt A. Rem sier de nettopp er blitt kjent med meldingen fra de japanske rederienes advokat, og at de ikke har noen kommentar nå.

Generalforsamlingen har vedtatt å endre navnet på Western Bulk til Bulk Invest. Western Bulk-sjef Jens Ismar legger ikke skjul på at meldingen kommer overraskende.

- Transaksjonen er gjennomført på en ordentlig måte, og jeg forstår ikke på hvilke grunnlag dette gjøres. Vi har vært i dialog med japanerne for å forsøke å restrukturere selskapet, og dette stemmer ikke med tidligere signaler, sier han til DN.

Tapsbringende avtaler

Western Bulk (WB) Chartering driver en flåte på rundt 150 tørrlastskip, avhengig av lastetilgangen. Tilbake i det børsnoterte selskapet ligger tapsbringende avtaler om langtidsleie av 23 nye japanskbygde tørrlastskip i 60.000-dødvekttonnsklassen.

I november garanterte Kistefos for ti millioner dollar av en planlagt kapitalutvidelse på 15 millioner dollar i Western Bulk. Like etter at kjøpet av den lønnsomme delen var i boks, varslet Sveaas-selskapet at dette tilsagnet ikke lenger gjelder.

- Aksepterer ikke

De japanske rederienes advokat understreker at forutsetningen for dialogen var at Kistefos skulle bidra gjennom den tidligere varslet emisjonen.

- Dialogen foregikk helt til Western Bulk helt uten forvarsel solgte selskapets mest verdifulle eiendel, nemlig WB Chartering. De japanske rederiene vil ikke akseptere en slik forretningsdrift, sier Lindhartsen til DN.

I en e-post til DN for litt over to uker siden, skrev Kistefos-sjef Bengt A. Rem følgende:

«Bulk Invest er i dag et helt annet konsern enn det tidligere Western Bulk, samtidig som det dramatiske fallet i tørrlastmarkedet innebærer at de forutsetningene som lå til grunn for garantien ikke lenger synes aktuelle. Våre juridiske rådgivere mener således at Kistefos ikke er bundet av fortrinnsrettsemisjonsgarantien».

Les også:

Norwegian blir del av europeisk flyallianse

- Global økonomi er svært sårbar for alvorlige sjokk

Nordea Markets justerer kroneprognosene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.