Bjørn Kjos er best likt blant et større utvalg norske rikinger, viser en ny undersøkelse som InFact har foretatt på oppdrag for DN.no.

På en skala fra en til fem får Kjos et gjennomsnitt på 3,71, blant et tverrsnitt av befolkningen, tett fulgt av eiendomsinvestor Olav Thon på 3,68 på andreplass.

Totalt 15 av landets mest profilerte rikinger var med i undersøkelsen (se hvem som var med i høyre marg).

- Omdømmet smitter over
Kjos sier han er svært opptatt av sitt eget omdømme.

- Jeg er opptatt av mitt eget omdømme fordi det smitter over på Norwegian og omvendt. Jeg er opptatt av å være skikkelig, ærlig og oppriktig i forhold til det jeg gjør. Det er ikke noe poeng i å fremstå som noe annet enn den man er, for det går kun i korte øyeblikk før man blir avslørt.

Administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland Informasjon sier at Kjos' gode omdømme har positiv betydning for Norwegians resultater.

- Norwegian er et av de selskapene med best score i omdømmemålingen RepTrak Norge, og Bjørn Kjos har mye av æren for dette. Det gode omdømmet fører til lojale kunder, og økt lønnsomhet. At sjefen er godt likt, er særlig viktig når man opererer i forbrukermarkedet.



Undersøkelsen er utført av InFact blant 1.040 respondenter fredag 17. desember.

I morgen:

Se den komplette listen

- Stolt over sisteplassen

Dette er de velståendes viktigste bidrag

Frykt og ekstremisme
Apeland sier at flere av rikingene på toppen av listen kjennetegnes av en folkelig og jovial stil, som faller i spesielt god jord i Norge.

Folkeligheten er imidlertid mer begrenset når DN.no følger ham på julehandel. Kjos kjøper bøker i julegave til sine tre voksne barn. Valgene faller raskt på «Hviskerne – stillhet og frykt i Stalins Russland», «Hellig vrede» og «Vanæret», hvorav de to sistnevnte handler om ekstremisme i Pakistan. Ikke akkurat årets bestselgere.

- Jeg liker bøker som gir innsikt i hvordan andre mennesker har det.

- Tror du det er større grad av folkelighet som preger deg, Olav Thon og Herman Friele, som er tre på topp, sammenlignet med de øvrige på listen?

- Det kan være, men jeg kan ikke så lett begi meg inn på å kommentere det.

Kjos ser imidlertid en tendens i rangeringen.

- Det ser ut som om en del av de med lavere score driver innen finans. Det kan hende at folk identifiserer seg lettere med de som driver produksjon, og da kanskje særlig de som driver produksjon mot forbrukermarkedet.

Klare fellestrekk
Administrerende direktør Sigurd Grytten i Burson-Marsteller ser en klar politisk tendens blant Bjørn Kjos og Olav Thons fremste tilhengere.

- Undersøkelsen viser også at Kjos og Thon er aller best likt blant Frps og Sps velgere. Dette er et velgersegment som står utenfor både den kulturelle og økonomiske eliten. Disse gruppene vet vi er spesielt begeistret for det jordnære, og de ser nok Kjos og Thon som folkelige profiler som ikke setter seg over folk flest.

Apeland mener det er flere fellestrekk for de mest populære. De er nært knyttet til selskapene de driver, Thon og Friele bærer til og med samme navn som selskapene. Flere er selfmade, gründere, liv og selskap er tett sammenvevde over tid.

Feirer på fjellet
Kjos har gjort seg ferdig med den korte handleturen på CC Vest i Oslo. Julen feires på fjellet ved Nesbyen.

- Så sant det er mulig skal jeg på ski.

Les også: Olav Thon takker enkelt levesett (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.