Både Datatilsynet og Forbrukerrådet reagerer på informasjonsoverføringen, melder NRK.

Det er Forbrukerrådet som sammen med SINTEF har kartlagt Vipps og en rekke norske apper. Konklusjonen er at hver gang en bruker åpner Vipps-appen, uavhengig av om man har en Facebook-konto eller ikke, så sender DNB-appen varsel til Facebook.

– Vi vet ikke hvilken informasjon som ligger i ID-koden som sendes til Facebook, men det kan være mye, sier SINTEF-forsker Antoine Pultier.

Forbrukerrådet ber om en grundig forklaring fra DNB ettersom informasjonsoverføringen ikke er nevnt i personvernsvilkårene. Datatilsynet mener det virker som DNB bryter kravet i personopplysningsloven ved ikke å opplyse kunden om dette.

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB avviser på sin side at Vipps deler informasjon om brukerne på Facebook og sier dette isteden dreier seg om informasjonskapsler som gjør det mulig å tilpasse annonser til ulike målgrupper. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


Les også: Danske Bank vs DNB: 1-0
 

Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig  

- En ganske ekstrem utvikling  

Følg markedsutviklingen på DN Investor