– Vårt håp om at utviklingen i andre kvartal var et signal om vekst siste del av året, slo ikke til, sier Even Hagelien, fagsjef i NHO Service.

Etter 13 kvartaler med nedgang i antall fakturerte timer, endte andre kvartal i år i null sammenlignet med samme periode ifjor. Nå viser tallene for tredje kvartal en nedgang på en snau prosent.

Fortsatt tregt

– Tallene viser at markedet ikke kan anses friskmeldt og at stabiliseringen som har skjedd først og fremst har sammenheng med positiv utvikling innen bygg og anlegg, sier Hagelien.

Veksten for bemanningsbyråene innen bygg og anlegg var på 16,6 prosent i andre kvartal. Også innen oppvekst og utdannelse var veksten på over ti prosent. Men samtidig var det nedgang i åtte av 12 yrkesområder. Størst er reduksjonen innen tekniske tjenester; det vil i praksis si utleie av ingeniører, med 16,7 prosent fulgt av kundesenter/callsenter med minus 15 prosent sammenlignet med tredje kvartal ifjor.

Det er også store regionale forskjeller. i Vest-Agder er nedgangen i antall fakturerte timer på over 22 prosent fulgt av Møre og Romsdal med vel 19 prosent. Også i Rogaland fortsetter nedturen med en reduksjon på nær ni prosent. Samtidig kan det store Akershus-markedet skilte med en vekst på nær 11 prosent. Og målt i prosentvis økning topper Troms med vel 30 prosent.

Flagger ut

Hagelien i NHO Service sier det skjer noen strukturelle endringer i arbeidsmarkedet.

– Markedet for kontor og administrasjon har svekket seg i lang tid og var i tredje kvartal 11,4 prosent lavere enn året før. Det er innenfor dette yrkesområdet det kanskje er foretatt de største nedbemanningene i forbindelse med oljenedgangen. Samtidig strammes det inn i administrasjonsstillingene over hele arbeidsmarkedet. Det blir færre sekretærer og det hentes i mindre grad inn vikarer når noen er syke, sier han.

– Markedet innen it har svekket seg over lang tid og var i tredje kvartal 12,2 prosent svakere enn ifjor. Her ser vi at en god del oppgaver som tidligere ble satt ut til personell leid inn fra bemanningsbyråer nå outsources til utenlandske virksomheter. Også kundesenter/callsenter-markedet har falt kraftig over flere år og var i tredje kvartal 15,5 prosent dårligere enn året før. Her ser vi at det har vært en økning i outsourcing til utlandet og mindre bruk av den norske bemanningsbransjen, sier Hagelien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.