Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Takket være bloggeren «Food Babe» får amerikanerne nå vite alt innholdet i blant annet Budweiser-øl. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFP/NTB scanpix
Takket være bloggeren «Food Babe» får amerikanerne nå vite alt innholdet i blant annet Budweiser-øl. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFP/NTB scanpix les mer

Blogg

«Food Babe» fikk ølgiganter på bedre tanker

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den kvinnelige amerikanske bloggeren kaller seg selv «Food Babe», og har allerede fått flere av de mest kjente selskapene i matvareindustrien til å fjerne skadelige ingredienser fra sine produkter.

Hun fikk blant annet fastfoodkjeden Subway til å droppe en kjemikalie, som også fantes i yoga-matter, fra selskapets brød.

Nå har «Food Babe», som også går under navnet Vani Hari, halt i land en seier over to av verdens største bryggerier, skriver Financial Times.

Anheuser-Busch InBev, som produserer Budweiser, og SABMiller, som står bak merkene Coors og Miller, har begge gått med på å offentliggjøre innholdet i ølet de brygger etter at Vani Hari satte i gang en underskriftskampanje på bloggen sin.

Hun hadde på forhånd funnet ut at det er mange ingredienser som er tillatt i øl, blant annet fiskeblærer.

- Jeg må tilstå, mannen min elsker øl. Så jeg måtte finne sannheten, skrev Vani Hari på sin blogg.

Rask reaksjon

Og det tok bare 36 timer og 44.000 underskrifter før øl-gigantene bestemte seg for å offentliggjøre alle ingredienser.

Den raske responsen understreker den voksende makten sosiale medier har over utviklingen i næringslivet.

- Det er stadig viktigere for selskaper som opererer i mat- og drikkevareindustrien å ta i betraktning lobbygrupper på sosiale medier, fordi de er så kraftfulle og at informasjonen sprer seg som ild i tørt gress, sier professor Paul Berryman, som leder selskapet Berryman Food Science consultancy, til Financial Times.

Kravene til innholdsdeklarering for øl i USA er forskjellig fra Europa der innholdet allerede er listet opp på ølflaskene og ølboksene.

Les også: Kjøper all maten sin på internett: - Jeg er en moderne jeger
 

Farlige forbindelser - nordmenn har 400 syntetiske kjemikalier i blodet  

Utenriks Øl Blogg
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.