Oljeprisen har falt tilbake rundt 1,50 dollar per fat fra stengetid på Oslo Børs mandag, men har en flat til positiv utvikling tirsdag morgen, der nordsjøoljeprisen for utsatt levering tikker over 70 dollar fatet.

De antatte skipssabotasjene utenfor De forente arabiske emirater søndag skaper volatilitet samtidig som markedet fortsatt fokuserer på handelskrigen.

– Oljeprisen stiger tirsdag morgen, mest sannsynlig som en respons på kommentarene fra Trump om at han forventer «fruktbare» samtaler med Xi i løpet av G20-møtet. Han sa også sent mandag at han ennå ikke har trukket i avtrekkeren med tanke på tilleggstollene på 25 prosent som han truet med å innføre forrige uke, sier sjef i Vanda Insights, Vandana Hari, til Platts, ifølge TDN Direkt.

Analytikere sier handelskrigen mellom USA og Kina vil fortsette å kaste skygger over oljemarkedet.

– Opptrappingen i handelsspenningene, som jeg ikke tror folk forutså, kommer til å ha en bred påvirkning. Det kan ikke unngås at det påvirker oljemarkedet, sier seniorøkonom Phin Ziebell i National Australia Bank ifølge Reuters.

Geopolitisk frykt

Ellers påvirkes markedet av hendelsen som involverte fire skip, blant dem norskeide «Andrea Victory», utenfor havnebyen Fujairah nær Hormuzstredet søndag, som er blitt omtalt som et sabotasjeangrep.

Ingen har tatt på seg skylden for angrepene, som ikke resulterte i personskader eller utslipp.

Saken fortsetter under bildet

Den norske oljetankeren «Andrea Victory» var ett av fire skip som ble utsatt for angivelige sabotasjeangrep i Hormuztredet søndag.
Den norske oljetankeren «Andrea Victory» var ett av fire skip som ble utsatt for angivelige sabotasjeangrep i Hormuztredet søndag. (Foto: Emirati National Media Council / AFP)

– Angrepet øker innsatsene for olje og vil gi mer volatilitet. Ja, handelskrigen kan ha en effekt på etterspørselen fremover i tid, men geopolitiske hendelser kan påvirke oljetilbudet akkurat nå. Spesielt for den økende trusselen fra Iran, sier markedsanalytiker Phil Flynn i Price Futures Group.

Mistenker Iran

En amerikansk etterretningsperson sier Iran er en «ledende kandidat» for å ha gjennomført skipsangrepene søndag, men USA har ikke avgjørende bevis for dette, skriver Reuters, ifølge TDN Direkt.

De to Bahri-båtene var på vei inn i gulfen, hvor en av dem skulle laste olje fra Ras Tanura som skal leveres til en av Saudi Aramcos kunder i USA.

– Dersom hendelsen er isolert vil markedet trolig forbli rolig på denne tiden av året med globale raffinerivedlikehold nær toppnivåer i mai. Når «driving season» kommer vil lignende forstyrrelser på vedvarende basis ha mye større påvirkning, sier analysesjef for Asia Kan Wu i S&P Global Platts, melder Platts.

«Driving season» refererer til sommermånedene, som er høysesong for bilkjøring i USA.

Iranske myndighetspersoner har tidligere, knyttet til de amerikanske sanksjonene mot landet (red.anm.), truet med å forstyrre råoljeeksport gjennom Hormuzstredet, ifølge Financial Times.

Tidligere i mai sa amerikanske sjøfartsmyndigheter at handelsskip som seiler gjennom farvann i Midtøsten kan bli tatt sikte på av Iran, ifølge Reuters.

For én uke siden meldte USA at de sender et hangarskip til Midtøsten for å avskrekke Iran, basert på informasjon som tilsier at allierte interesser og amerikanske styrker kan være i fare.

Stramt tilbud

Analysesjef Bjørnar Tonhaugen i Rystad Energy mener uroen i Hormuzstredet i et allerede presset oljemarked kan sende oljeprisen kraftig opp.

«I det korte bildet kan oppfatningen av risiko knyttet til tilbudsforstyrrelser fra området føre til økt premie på korte oljekontrakter sammenlignet med kontrakter for utsatt levering, som allerede handles til en høy premie», skriver analytikeren i en oppdatering tirsdag.

Det stramme oljetilbudet skyldes produksjonsfall i Iran og Venezuela, som kommer i tillegg til Opec-kutt, produksjonsstans i Russland som følge av forurensning i Ural, vedlikeholde i Kasakhstan, samt planlagt vedlikehold i Nordsjøen i sommermånedene, påpeker han.

«Oljemarkedet reagerer ikke i dag på grunn av at det fysiske markedet plutselig har mistet oljeproduksjon, men fordi risikoen for at markedet kan komme til å miste mer olje i ukene og månedene som kommer, gitt økt risiko for tilbudsforstyrrelser fra den kritiske persiske golf-regionen», skriver Tonhaugen.

Viktigste fartsåre

Hormuzstredet i Persiabukta er verdens viktigste oljefartsåre.

Rundt 40 prosent av verdens kommersielle oljeproduksjon transporteres mellom Iran i nord og Emiratene/Oman i sør. Rundt 90 prosent av Saudi-Arabias oljeeksport og 75 prosent av Iraks eksport passerer gjennom shippingkanalen, i tillegg til olje fra Iran, Kuwait, Qatar og Bahrain.

USA varslet i forrige måned at kjøpere av iransk olje måtte avslutte å handle med Iran innen 1. mai, for ikke å få unngjelde amerikanske sanksjoner. Det har ført til kraftige reaksjoner fra iransk hold.

«Iran har gjentatte ganger truet med å blokkere stredet som et «våpen», men på grunn av sjøveiens viktighet for den globale økonomien og oljeprisfallet, blir det også beskyttet av USAs marines femte flåte og andre allierte», skriver Rystad-analytikeren.

Skulle Hormuzstredet bli blokkert eller forstyrret, selv om bare for en kort periode, vil det bidra til å sende oljeprisen kraftig oppover. Det vil også kunne ha ukjente konsekvenser for stabiliteten i regionen, mener Tonhaugen.

«Risikoen for å antenne en eskalerende konflikt antyder at truslene som er blitt uttalt i det siste trolig er retoriske, med mindre sannsynlighet for at 'oljevåpenet' faktisk vil bli brukt», konkluderer han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.