Tirsdag morgen stiger oljeprisen rundt én prosent og passerer dermed 80 dollar fatet. Det er første gang siden oktober 2018 at prisen på nordsjøoljen brent, som brukes som referanse for oljehandel verden over, er på dette nivået.

Ben å gå på

– Det ser ut som oljerallyet fortsatt har ben å gå på, sier sjefstrateg John Driscoll i JTD Energy Services til Bloomberg News.

Han mener de underliggende markedsforholdene ser gode ut, at etterspørselen fortsatt er på vei tilbake og at såkalt «backwardation» øker. «Backwardation» inntreffer når prisen på et fat for levering i dag er høyere enn prisen for levering måneden etter. Det indikerer at markedet for olje strammer seg til.

– Jeg ser bare ikke noen tegn til at rallyet har toppet ut, sier Driscoll.

Firedoblet fra bunnen

Dagens priser står i sterk kontrast til prisnivået i april i fjor da prisen på amerikansk olje på et tidspunkt var negativ, altså måtte man betale for å bli kvitt oljen. Prisen på nordsjøoljen var nede på 20 dollar fatet.

Det skyldes et helt unikt sjokk i markedet som følge av en kombinasjon av strupet etterspørsel fra koronarestriksjoner og et brudd i produksjonsavtalen mellom oljealliansen Opec, ledet av Saudi-Arabia, og Russland. Saudi-Arabia både økte produksjonen og kuttet prisene i et marked som ikke etterspurte mer olje. Oljelagre verden over ble fulle og flere oljeprodusenter måtte leie store tankskip og lagre oljen der.

Oljeprisen har imidlertid kommet sterkt tilbake. 21. april i fjor sto prisen på nordsjøoljen i 19,66 da markedet stengte den dagen. Nå, under halvannet år senere, er prisen fire ganger så høy.

Gasskvis

En oljepris over 80 dollar fatet kommer i tillegg til skyhøye priser på gass i Europa.

Som en konsekvens av dårlige vindforhold, lave gasslagre og lave eksportvolumer fra Russland har gassprisene steget til rekordhøye nivåer. DN har tidligere skrevet at gassprisene har vært tilsvarende over 140 dollar per fat, om man regner om til oljeekvivalenter.

I Storbritannia er situasjonen prekær. Tidligere i høst ble også en viktig kabel som knytter det franske og britiske strømmarkedet delvis ødelagt i en brann.

Tebrød-, sider- og potegullmangel – slik påvirkes britiske forbrukere av energikrisen
Potetgull, tebrød og sider. Bloombergs Leigh-Ann Gerrans forklarer hvorfor disse varene kan forsvinne fra britiske supermarkeder mens energikrisen griper om seg.
02:19
Publisert:

Britiske gassleverandører sliter tungt og flere har gått konkurs. Leverandørene forhandler nå med den britiske staten om en støttepakke på flere milliarder pund. Den amerikanske gjødselprodusenten CF Industries har stanset produksjonen ved to britiske fabrikker på grunn av høye gasspriser. Der har ført til lavere produksjon av karbondioksid, som igjen er viktig for kjøttbransjen. Karbondioksid brukes blant annet til vakuumpakking og til å bedøve dyr før avlivning.

Kombinert med et skrikende behov etter lastebilsjåfører etter brexit, har det ført til magre butikkhyller, skriver flere medier. Også drivstoff skal ha blitt en mangelvare og mandag sto sjåfører i timevis i kø for å fylle på bilene, skriver Reuters.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.