Opel har i det siste frigitt små drypp av en konseptbil som skal debutere i Geneve i starten av mars. Nå er hele bilen endelig vist, og den må sies å være ganske så sprek.

Opel GT Concept har motoren foran og drift på bakhjulene, og omtales av Opels selv som en direkte etterkommer av Opel Experimental GT fra 1965 og Monza-konseptet fra 2013.

"Den tar Opels skulpturelle design til neste nivå, ved å være renset for alt som forstyrrer de rene formene. GT Concept har ingen dørhåndtak, ingen utvendige sidespeil eller vindusviskere," heter det i en pressemelding fra produsenten.

- Vi tar neste steg på veien mot sterkere følelser og mer kjøreglede med Opel GT Concept. Den viser hva Opel står for. Vi er ambisiøse, innovative og har tro på oss selv, sier Opel-sjef Karl-Thomas Neumann, ifølge pressemeldingen.

Tre år etter konseptet som ble presentert i 1965, kom Opel GT i produksjon.

Om også dette konseptet realiseres sies det ikke noe om foreløpig.

- Vi har utviklet GT Concept for å vise det dristige og emosjonelle Opel står for. Dramatisk, skulpturelt og lastet med innovasjon – dette er en viktig del av vår historie som vi vil fortsette.  Det er selvsagt vanskelig å gjenskape et ikon. Men dagens GT Concept er – som Experimental GT var – ren og minimalistisk, samtidig som den er dristig og kompromissløs, sier Opels designsjef, Mark Adams.

De integrerte sidevinduene har en sømløs overgang fra glass til lakkerte flater, og må åpnes ved å trykke på den trykkfølsomme flaten som er integrert i den røde linjen som følger taket. Dørene forsvinner ned i hjulhusene når de åpnes.

Sidespeil er erstattet av to kameraer som skal sørge for godt overblikk under bykjøring. De sender sine bilder til to monitorer på hver side inne i bilen.

Motormessig er det ikke all verden under det lange panseret. Der sitter det en tresylindret på en liter som yter 145 hestekrefter, og har et dreiemoment på 205 Newtonmeter. Ettersom vekten er holdt under tonnet, gir den lille motoren likevel bilen akseptable ytelser. Null til 100 km/t skal gå på under åtte sekunder, og toppfarten er 215 km/t.

Les også om Opels elektriske bil: Opels redningsbil?

Test av Opel Astra: Hatten av for Opel dn+ (DN+)

Se video fra DNs ferske test av Porsche 911:

- Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.