I kvartalsrapporten trekker Jon Fredrik Baksaas frem Telenor Norge som ett av to områder i konsernet som leverte særlig godt i første kvartal i år.

Les mer om konsernets resultat: Resultatet glipper for Telenor

Både mobilvirksomheten og fastnett omsatte for mer i første kvartal enn det som var ventet, og driftsresultatet (ebitda) er også bedre enn ventet.

- Norge var veldig sterkt og selskapet hadde en høyere kontantstrøm enn konsensus ventet, sier analytiker Frank Maaø i DNB Nor til TDN Finans.

Flere kunder, men tjener mindre på dem
Telenor Mobile fikk 7.000 nye tale og dataabonnenter dette kvartalet, men markedsandelen ligger stabilt på 54 prosent.

- Jeg opplever at vi har klart å holde trøkket oppe i markedet, sier sjef for Telenor Norge, Ragnar Kårhus, til DN.no

Inntjening per kunde falt med tre prosent, fordi lavere priser ikke blir fullt dekket opp av at kundetallet øker.

Når Telenor Mobile likevel øker ebitda-marginen med tre prosent skyldes dette økt omsetning og at det er kuttet kostnader innen salg og markedsføring.

Både fastnett og mobildivisjonen kuttet kraftig ifjor, og bemanningen ble redusert med 500 stillinger totalt.





Internett vokser, telefoni faller
Fasttelefoni blir mindre og mindre vanlig. Omsetningen fra dette markedet faller fordi antallet kunder faller og fordi kundene ringer mindre.

Omsetningsøkningen innen fastnettdivisjonen skyldes at omsetningen fra xdsl/internett økte, takket være økt inntjening per kunde.

- Vi ser resultater av langsiktig og kontinuerlig arbeid med effektivisering og kostnadsreduksjoner, sier Kårhus.

Han sier at de ser særlig gode resultater innen reduserte feilrater på drift og høyere kvalitet på leveranser.

- Vi har jobbet med dette lenge, og ser resultatene nå i første kvartal, sier han.

Markedsandelen innen fasttelefoni falt med en prosent til 60 prosent fra forrige kvartal.