– Jeg er veldig positiv til at sentrum i de store byene blir fri for privatbiler. Men jeg er opptatt av å finne gode praktiske løsninger på dette, hvor utrykningskjøretøyer og nyttetrafikk selvsagt må fram, sier Sundtoft til VG.

Hun viser til at 93 prosent av dem som skal på jobb i Oslo i dag allerede reiser miljøvennlig.

– Det er 7 prosent som bruker bilen inn til jobb i Oslo sentrum. Noen ganger blir disse debattene litt kantete, mener jeg, for man kan nesten få inntrykk av at det er motsatt, sier statsråden.

- Naturlig utvikling

Hun mener de avgåtte byrådet har gjort en kjempejobb ved å satse på kollektivtrafikk.

– Dette er bare en naturlig utvikling videre, som vi vil se mer og mer av. Bergen kommer sikkert etter. I dag så jeg at Kristiansand har et forslag om å gi miljøkarakter på nye utbyggingsprosjekter. Og dette er jo veien å gå. Transport og areal må ses i sammenheng. Vi må fortette byene, ha grønne lunger og det må være mulig å gå og sykle i sentrum, sier Sundtoft.


Les også: Forsker tror bilforbud «betyr lite for trafikken»

 
- Vi får se hvor de står når virkeligheten treffer dem

Slik blir det nye Oslo  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.