Fredag ettermiddag ble det klart at Polaris Media kjøper seg kraftig opp i mediekonsernet Trønder-Avisa. Polaris Media skaffer seg nå en eierpost på 56 prosent, fra 10,1.

Etter å ha forhandlet med selgerne LL Inntrøndelagen og as Nord-Trøndelag etter at de i august kontaktet Polaris med spørsmål om salg, fikk Polaris Media fredag 45,9 prosent av aksjene for 11,1 millioner kroner.

– Området vi dekker nå er like stort som Sveits, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media fornøyd.

Medieherredømmet over det ferske fylket Trøndelag – som rett nok måler 41 265 kvadratkilometer mot Sveits' 41 285 kvadratkilometer – avhenger at Konkurransetilsynet konkluderer med at oppkjøpet er lovlig etter konkurransereglene.

– Vi har ikke snakket med dem ennå, men vi håper og tror at vi får forståelse for at konkurransesituasjonen er voldsomt annerledes enn den var for noen år siden, sier Koch.

Rubbel og bit

Fra før eier Polaris Media i tillegg til Adresseavisen et knippe andre lokalaviser i Trøndelag: Innherred, Opdalingen, Bladet og Trønderbladet. Med konsernet Trønder-Avisa as om bord, vil Polaris Media også kontrollere Trønder-Avisa, Namdalsavisa, Steinkjer-Avisa, Inderøyingen og Snåsningen.

– Kan du komme på noen lokalaviser i Trøndelag som nå ikke eies av dere?

– Det er vel noen mediehus – noen mindre en-dagsaviser spredt rundt i Trøndelag og en gratisavis i Stjørdal, sier Koch.

– Vi har jo felles interesser for Trøndelag. Situasjonen er jo reelt sett den at mediehusene må inn i en større konstellasjon for å ha krefter til å være konkurransedyktige overfor Google og Facebook.

– Lokalaviser har også en tradisjon for å konkurrere mot hverandre?

– Redaksjonelt vil det ikke være noe samarbeid. Men det er viktig å forstå at konkurransen i mediemarkedet ikke lenger er mellom mediehusene. Den beste løsningen for konkurransen i dag er å forme allianser som er i stand til å konkurrere med Google og Facebook.

– Ikke på oppkjøpsraid

Koch understreker at det var selgerne som tok kontakt med Polaris Media – og ikke omvendt.

– Noen vil kanskje prøve å fremstille det som at Polaris er på et oppkjøpsraid og skal ta for oss av mediehusene. Men dette er det stikk motsatte av et aggressivt oppkjøp. Det er vår kompetanse man etterspør, sier Koch.

De to lokale selgerne har tatt ulike valg i forhandlingene: LL Inntrøndelagen selger seg helt ut, mens den andre lokale eieren, as Nord-Trøndelag, fortsetter som eier sammen med Polaris Media.

– Når vi selger oss ut av selskapet er det fordi vi vil at Trønder-Avisa skal utvikle seg videre, få et sterkere eierskap og skal kunne befeste sin posisjon som et viktig regionalt mediehus, uttaler Mads Braarud, styrerepresentant for LL Inntrøndelagen og nestleder i styret i Trønder-Avisa, ifølge børsmeldingen.

Må få grønt konkurranse-lys

På distribusjonssiden eier Polaris Media distribusjonsselskapet Adressa Distribusjon og nå også Trønder-Distribusjon. Disse kan nå bli slått sammen.

– Det er vel ikke unaturlig. Det er veldig mange gode argumenter for at distribusjon kan bli en enhet.

– Kommer det til å bli oppsigelser?

– Det kan jeg ikke kommentere nå. Men vi har ikke fokus på det. Vi har ingen historikk med oppsigelser i vårt selskap, men vi har en historikk med effektivisering, sier Koch.

Konsernet Trønder-Avisa as hadde ifølge børsmeldingen inntekter på 198 millioner kroner i fjor. Det var 11 millioner kroner mindre enn konsernet tjente 2016. Samme år endte underskuddet før skatt på 11,1 millioner kroner.

(©NTB)(Vilkår)