Catharina Nes

Catharina Nes, samfunnsviter og fagdirektør i Datatilsynet

Teknospaltist: Høstens valgkamp blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne

Vi må forhindre at det får negative konsekvenser for personvernet og tilliten til demokratiske prosesser.

Publisert: Oppdatert:

Politiske partier har siden 80-tallet benyttet tradisjonelle markedsføringsteknikker for å segmentere befolkningen etter blant annet alder, kjønn og bostedsadresse, for å sende ut kampanjebudskap til relevante velgergrupper. Høstens valgkamp til kommune- og fylkesting blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne. Her er nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik sammen med partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng.
Politiske partier har siden 80-tallet benyttet tradisjonelle markedsføringsteknikker for å segmentere befolkningen etter blant annet alder, kjønn og bostedsadresse, for å sende ut kampanjebudskap til relevante velgergrupper. Høstens valgkamp til kommune- og fylkesting blir trolig den mest teknologisk avanserte noensinne. Her er nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik sammen med partileder Jonas Gahr Støre og partisekretær Kjersti Stenseng. (Foto: Hallgeir Vågenes/VG/NTB Scanpix)