Det pågår for tiden et høyt politisk spill i Washington om eksportfinansieringsinstituttet Export-Import Bank, som i verste fall kan ende med at bankens aktiviteter må legges ned, i alle fall midlertidig.

Dét kan i så fall bety problemer for det norske flyselskapet Norwegian, som er avhengig av eksportkreditter for å finansiere de massive flykjøpene som er varslet for årene som kommer, påpeker Finansavisen lørdag.

Norwegian kunngjorde i januar at det skal kjøpe 222 nye fly de neste årene, hvorav 122 fra amerikanske Boeing, en av de største partnerne til Ex-Im Bank, som banken gjerne kalles. Det er altså lån til kjøp av disse flyene som i verste fall kan være truet.

Les mer: Norwegian kjøper fly for 127 mrd

Republikanerne i Kongressens underhus kvier seg nemlig for å fornye løyvet og kredittgrensen til Ex-Im Bank. Det skyldes blant annet frykt for mislighold av lånene som gis for å støtte amerikanske eksportkontrakter, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ønsker begrensninger
Men republikanerne ønsker også USA skal forhandle internasjonalt om en betydelig reduksjon av lufttransportsubsidier, og at det skal undersøkes nøye hvorvidt denne type lån kan skade amerikanske selskaper når de går til konkurrerende utenlandske bedrifter.

Uansett om banken overlever eller ikke, skaper situasjonen altså usikkerhet for lånene til Norwegian, mener Finansavisen.

President Barack Obama og demokratene ønsker å heve taket for lånene Ex-Im kan yte til 140 milliarder dollar fra dagens 100 milliarder dollar, som banken snart vil nå. Med mindre Kongressen kommer frem til et kompromiss, kan banken måtte slutte å låne ut penger i mai.

Ikke bekymret
Men Norwegian understreker lørdag at selskapet ikke ser noen grunn til å være bekymret hva angår lån til kjøp av amerikanske fly. Norwegian peker særlig på at amerikanske politikere vil ha stor interesse av å komme til en løsning, fordi det motsatte vil være svært negativt for flaggskipet Boeing, for eksempel.

- Vi har ingen holdepunkter for at flykjøpene skal være truet. Det er vanskelig å se for seg at amerikanerne vil sende operatører som trenger nye fly rett i armene på europeerne, det vil si Airbus. Husk at eksportgarantier er der for å støtte eget lands industri, skriver informasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en sms til DN.no.

Les mer:

Norwegians milliardkupp

Én ting kan ødelegge mye for Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.