– Jeg har satset og tatt risiko. Det siste halvannet året har jeg gått uten lønn og investert mye penger i å etablere et nytt økosystem for innovasjon. Det begynner å svi litt, så nå er det på tide å tjene penger igjen, sier Preben Carlsen.

Han sitter i stuen i det lille kjellerlokalet selskapet Sandkassa leier i Keysers Gate sentralt i Oslo. For halvannet år siden var han fremdeles konsernsjef i det hurtigvoksende pr-byrået Trigger som på sitt største under Carlsen omsatte for over 80 millioner kroner.

Men det siste halvannet året har det skjedd mye i Trigger og for Carlsen.

La om for raskt

Etter en lengre intern prosess kunne Trigger sommeren 2017 melde at pr-byrået ville slutte å bli kalt et pr-byrå. I stedet skulle Trigger bli kalt for et utviklingsbyrå.

Samtidig ønsket byrået i større grad å jobbe med forretningsutvikling i retning mer digitale tider. Blant annet kom Trigger opp med analyseverktøyet Pathfinder, som skulle hjelpe bedrifter til å identifisere hvilke problemer man sto overfor når bedriften møter en fremtid i rask endring. I tillegg drev byrået en akselerator, der man jobbet med å utvikle gründerselskaper.

Det gikk ikke veien. Endringsprosessen førte til store kostnader, og gjorde at nysatsingen måtte skilles ut i et eget selskap – Trigger X – ledet av Carlsen – for ikke å true Triggers fremtid som selskap.

– Vi la opp til at vi skulle tape penger, men undervurderte effekten de nye satsingene hadde på kjernevirksomheten. Ambisjonen var å ta innovasjonskostnaden over driften, men da inntektene gikk ned ble økonomien så presset at vi måtte skille ut de nye selskapene et halvt år før planlagt for å kutte kostnader. Dermed fikk vi ikke landet de interne endringene skikkelig og etterdønningene ble større enn vi klarte å forutse, sier Carlsen.

Trigger endte 2017 med 5,2 millioner i underskudd og måtte nedbemanne åtte årsverk.

– Det kan hende kundene synes vi beveget oss langt unna det Trigger opprinnelig var, og at vi ikke hadde riktig inngang hos kundene. Vi synes vi la en god strategi, men slike ting handler også om timing. Vi var tidlig ute og da vi attpåtil måtte fremskynde utskillelsen av de nye selskapene fikk vi ikke tatt ut potensialet i de nye løsningene, sier Carlsen.

I mars kom også nyheten om at Carlsen gir seg i Trigger X, som i ettertid har skiftet navn til Reodor. Han er nå helt ute av Trigger-systemet, men eier fremdeles i underkant av en tredjedel av konsernet, som styres av konsernsjef Bente Kvam Kristoffersen.

– Bente og teamet har ryddet godt opp. Men det har vært jævlig tøft, sier Carlsen.

Satser på sandkasse

Carlsen har imidlertid gjort seg synlig på andre arenaer. Han var med å starte innovasjonshuben Folk, som samarbeider med ulike partnere – både fra næringslivet, organisasjoner og statlige – om å løse ulike problemer i folks hverdag.

Nå vil han imidlertid snakke om sitt nyeste selskap, Sandkassa. Carlsen beskriver det som et innovasjonsmiljø som skal gjøre samfunnsproblemer til forretningsmuligheter, i samarbeid med et økosystem av konsepter som han selv har vært med å etablere:

  • Gjennom «problemverkstedet» Folk det skal det utvikles ideer som løser globale problemer gjennom lokal innovasjon og gründerprosjekter.
  • Konsulentkooperativet Timeshift, som består av åtte konsulentselskaper som jobber med innsikt, analyse, innovasjon og posisjonering, skal gi nettverk og kompetanse som kan brukes i gründerprosjektene.
  • Samtidig jobber Carlsen med å bygge opp Society Investment Lab, som er et nettverk av investorer og selskaper som skal samarbeide om å utvikle verktøy som kan dokumentere at bærekraftige investeringer lønner seg.
  • Carlsen skal etter planen også samarbeide med både Trigger og Reodor når Sandkassas prosjekter trenger bistand til kommunikasjon og produktutvikling.

– Innovasjon koster og det tar tid før nye satsinger blir lønnsomme. Foreløpig har endringene vi satt i gang i Trigger ført til at tre nye selskaper har sett dagens lys, i tillegg til at vi har vært fødselshjelper for to oppstarter og bidragsyter i tidlig fase for to til. Derfor er det slett ikke usannsynlig at de investeringene vi har tatt på kort sikt vil lønne seg i fremtiden.

Noen prosjekter er allerede i gang. Carlsen trekker frem organisasjonen No Hate, som skal stoppe netthets i samarbeid med partnere fra næringslivet. Ut fra Folk er også prosjektet Lifetrack, et VR-prosjekt som med musikk og personifisering skal bedre livskvaliteten for folk med demens. Prosjektet går snart inn i en prøveperiode.

– Rent personlig har jeg aldri hatt det så gøy. Det å få være en del av prosjekter som utgjør en forskjell i samfunnet er utrolig spennende, sier Carlsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Uroen i markedene preges av at flere frykter én ting neste år: Resesjon
– En ikke ubetydelig risiko, sier DNs Terje Erikstad, som her forklarer hva det betyr.
01:20
Publisert: