Frankfurt, Tyskland: For 100 år siden bygde Henry Ford og Thomas Edison sin første elbil sammen. Det endte med én prototype, og siden har ikke Ford vært overtente på elbilproduksjon. Nå kommer de endelig med en elektrisk versjon av Focus.

Om de ble tatt på senga, eller om de bare tar lett på det, skal ikke jeg si, men sluttresultatet bærer preg av at her har det gått litt fort for seg.

Den elektriske Focus har akkurat kommet i salg, og den har både sine styrker og svakheter.

Utvendig er den på størrelse med bestselgeren og hovedkonkurrenten Nissan Leaf. Det største problemet med å bygge om en vanlig bil til elektrisk, er plasseringen av batteriet. Focus sitt ligger i bagasjerommet. Dermed mister man mye av bagasjeplassen. Så kan man heller spørre seg om hvor mye elbilfolket egentlig frakter i bilene sine, som stort sett kjøres til og fra jobb. Rekkevidden på maksimalt 16 mil og ingen mulighet for hurtiglading sørger for at de større utfluktene må foretas på andre måter likevel.

 

Det teoretiske savnet av hurtiglading er muligens større enn det praktiske. Min erf#229 er at hurtiglading av denne typen biler skjer ved nødstilfeller, og neppe særlig ofte.

Fordelen med å bygge elbil av en allerede eksisterende modell er at da kan man håpe å beholde noe av det som gjør at modellen har livets rett. I tilfellet Ford Focus må man si at de har vært flinke til å bevare de fine kjøreegenskapene som den vanlige Focus har. Styringen er presis og understellet er velavstemt. Balansen er fremdeles god, selv om den elektriske versjonen veier 300 kilo (!) mer enn en vanlig Focus.

Et vakkert utseende skjemmer ingen, heller ikke Focus. At elbiler skal se ut som Bestemor Ducks bil, er noe vi heldigvis er på vei vekk fra.

Focus Electric kommer kun i en utstyrsutgave, til gjengjeld får du da bra med utstyr. At prisen dermed ender opp på 260.000 kroner gjør sitt til at Focus Electric neppe blir den enkleste bilen å selge. Man må nesten ut med det samme for en tilstrekkelig utstyrt Nissan. Snart kommer det også en liten BMW med navn i3 og en liten folkevogn med navnet e-up! som også er aktuelle for potensielle elbilkjøpere.

For tre-fire år siden hadde dette holdt, men Focus bringer ikke noe nytt til torgs som elbil.

Les også: - Nå skjer det mye på elbilmarkedet

Det er hyggelig at Ford kommer for å delta på elbilfesten. Focus blir neppe midtpunktet, og drar antakelig før nachspielet har startet.

 

Les test av Tesla Model S: Elektrosjokket

Les test av Nissan Leaf: Klart beste alternativ for de som ikke har råd til Tesla

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.