-For å styrke markedsandelen ser vi at dette er viktig. Vår ambisjon er at Citroëns markedsandel skal opp i fire prosent i 2018, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.

Torsdag ble det kjent at et av Norges største privateide selskaper, Bertel O. Steen kjøper alle aksjene i Citroën Norge AS. Dermed føyer det franske merket seg inn i porteføljen med bilmerker som Peugeot, Kia og Mercedes-Benz.

Ifjor hadde Citroën en markedsandel på 2,5 prosent samlet for person- og varebiler.

Les også: Bertel O. Steen overtar Citroën

Ringrev skal lede
Hele Citroën-organisasjonen går med dette inn i Bertel O. Steen konsernet, med unntak av nåværende sjef Julius Hrasko, som går tilbake til en annen rolle i PSA-systemet. Som leder for Citroën i Bertel O. Steen kommer Jan Pettersen som har en fartstid på 38 år i konsernet. Sist som leder for Kia Norge.

-Vi kunne ikke funnet en bedre mann, sier Maarud.

I løpet av de seks årene Pettersen ledet importen vokste Kia fra omkring 600 biler i året til over 5000 biler.

-Jeg er ydmyk, kjempegira og det er bare konkurransetilsynet som kan stoppe meg fra å ta av nå, sier Pettersen.

Konsernsjef Maarud regner med at behandlingen av oppkjøpet vil være klart innen seks uker, og ser på det som en formalitet.

Skal vokse mer
Bertel O. Steen har som uttalt mål å bli Norges beste bilhus innen 2018. Dette innebærer også et mål om en markedsandel på 20 prosent. Når Citroën kommer inn i porteføljen øker Bertel O. Steens samlede markedsandel til omkring 16 prosent.

- Vi får spennende nye biler i porteføljen. Dessuten sprer vi oss utover i Norge og blir mer tilgjengelige for flere kunder, sier Maarud.

Du ble observert under Qoros-pressekonferansen i Genève i forrige uke. Er dere på jakt etter flere bilmerker?

-Vi har radaren oppe. Qoros var bare nysgjerrighet, men vi er åpne for å se på ytterligere partnere. Vi vurderer det om det dukker opp interessante merker, sier Maarud.

Les mer om kinesiske Qoros: Kommer den snart til Norge?

Intern konkurranse
Bertel O. Steen er verdens eldste privateide importør av Peugeot, noe som antakeligvis gjorde overdragelsen av importen av søstermerket Citroën lettere. Det skal ha vært flere budgivere med i kampen om agenturet, men situasjonen på det norske markedet ble vurdert som spesiell ettersom PSA-konsernet allerede hadde en sterk partner i Bertel O. Steen.

Dere har aldri hatt merker i så direkte konkurranse med hverandre, hvordan gjør dere det?

-Vi er direkte konkurrenter med tildels de samme produktene. Vi beholder to konkurrende forhandlernett, og blir separate enheter i full konkurranse i markedet, sier Pettersen. 

To merker i ett
Citroën skal posisjoneres som det billigste merket. Nylig skilte det franske bilmerket ut det mer prestisjefulle navnet DS, som skal være dyrer og vil konkurrere med Audi. Peugeot er tiltenkt en plass mellom disse.

Hva er det dere kan gjøre bedre enn den gamle importøren?

-Vi har masse godt grunnlag å bygge videre på. Å skape fornøyde ansatte som samarbeider med forhandlerne er pri nummer èn, sier Pettersen.

Citroën Norge omsatte for 722 millioner kroner ifjor, og fikk et resultat på 14 millioner kroner.

-Vi skal omsette for omkring det dobbelte i 2018 av det vi gjør i dag, sier Pettersen.

Bertel O. Steen oppnådde et driftsresultat i 2013 på 280 millioner kroner, målet er en halv milliard kroner. Resultatene for 2014 kommer innen kort tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.