Det var allerede fullt O´Leary-show på Ryanairs pressekonferanse i Oslo i dag, da Olav Thon (88) entret konferansesalen, i sin karakteristiske røde lue.

- Hola! roper Ryanair-sjef Michal O´Leary i det han få se mannen som eier 40 prosent av Moss Lufthavn Rygge. Anledningen for pressekonferansen var nettopp å markere at Ryanair i dag passerte to millioner passasjerer siden oppstarten på Rygge for to år siden.

Glisende trekker Thon opp et pelsskjerf fra en krøllete, liten plastpose fra Platekompaniet og legger det rundt halsen på O´Leary.

 

Det er åpenbart en slags søt musikk mellom den norske milliardæren og den lettere eksentriske lavpris-sjefen.

- Du må komme på 90-årsdagen min, sier Thon.

- Klart, men vi irer kommer til å drikke oss i hjel, advarer O´Leary i blitzregnet fra fotografene.

Tror på overskudd
Det er ikke bare personlige grunner til at den norske mangemilliardæren i år igjen tropper opp på Ryanairs pressekonferanse i Norge. 88-åringen er også meget begeistret for lavprisselskapet, og har stor tro på selskapet skal bidra til å snu fem år og over 200 millioner kroner i akkummulert driftsunderskudd på flyplassen i Moss.

- Jeg er veldig optimistisk i forhold til at Rygge skal gå med overskudd, kanskje allerede fra neste år, sier Thon - som tror 2011 vil ende i break even.

Og det er ikke minst fordi Ryanair stadig øker antall ruter og passasjerer fra flyplassen - og i dag varslet ytterligere satsing på flere ruter og et mål om dobling av antall passasjerer.

Til DN.no sier Thon at han personlig foretrekker å reise med det til tider utskjelte flyselskapet. Sist Thon fløy med Ryanair var til Spania fra Rygge for en måneds tid siden.

- Jeg synes det er helt glimrende. Du får det du betaler for. Noen sier det er dårlig benplass, men jeg har ikke merket noen forskjell. Det er klart om du reiser med 1. klasse på British Airways er det annerledes. Men da er jo også prisen en helt annen, sier han.

Sparer penger
Thon mener det er helt suverent å reise fra Rygge fremfor Gardermoen, og at det burde vært flere mindre flyplasser rundt Oslo.

- På Gardermoen tar det jo like mye tid å komme frem til skranken som å fly, konstaterer han.

Thon - som ikke er mest kjent for å sløse med penger - legger heller ikke skjul på at lavprisbilletter appellerer til ham.

- Det blir vel et fint oppslag om jeg sa at jeg reiste med Ryanair fordi jeg ikke hadde råd til annet. Men ja, jeg gjør det for å spare penger. Jeg er jo ikke dum heller. Hvis en pølse koster 10 kroner kjøper jeg heller den enn en som koster 20 kroner, sier han til DN.no.

Grenser for vekst
Men himmelen er ikke bare blå så langt man kan se fra flytårnet på Rygge. Norwegian besluttet i august å droppe flyvningene derfra - og myndighetene har av hensyn til miljøet satt en begrensning på 21.000 flyvninger til og fra flyplassen i året.

Les også: Norwegian forlater Rygge

- Det er en merkverdig grense, sier Thon.

Foreløpig er riktignok ikke grensen nådd, men om Ryanair-sjefens spådommer slår til - må norske myndigheter heve grensene på antall flyvninger mange ganger. Micahel O´Leary annonserte i dag at han tror flyplassen har et potensial til å frakte 10-12 millioner passasjerer til og fra Rygge.

I 2010 benyttet drøyt 1,4 millioner passasjerer seg av Rygge.

- Se på Stansted (utenfor London, red. anm.). Det er også en flyplass med én rullebane som Rygge - og de frakter 20 millioner passasjerer i året. Det ville kreve store investeringer på Rygge, men de kan innen 8-10 år klare å øke antall passasjerer til åtte millioner, spår O´Leary overfor DN.no.

Ifølge Ryanair-sjefen kan man øke antall passasjerer med en million før dagens grense er nådd - og at det vil skje innen 2013 eller 2014. Men så må myndighetene heve taket - noe han også tror vil skje.

- De vil forstå at det gavner Moss. Men hvorfor er det en grense i det hele tatt? Det gir jo ingen mening! Skulle myndighetene sagt til en avis at de bare fikk lov å selge 50.000 eksemplarer av avisen, selv om flere ville kjøpe den? spør O´Leary retorisk.

Les mer:
- Har spart 1,2 milliarder på å fly med oss
Ansatt: - Ryanair drives på slavekontrakter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.