Norske reisearrangører regner med å selge omlag 1,2 millioner pakkereiser i 2012. Det vil være en økning på rundt fem prosent sammenlignet med i år. Og mens omtrent 52 prosent av oss tilbrakte ferien i utlandet i år, vil andelen utenlandsferierende mest sannsynlig øke i tiden fremover.

- Med tanke på det været vi har hatt de siste somrene tror vi på en videre økning i utenlandsturismen. I tillegg betyr det som skjer i Europa at hotell og andre tjenester blir billigere, og således er det flere mekanismer som tilsier at vi kommer til å reise mye utenlands i 2012, sier direktør for reisebransjen i hovedorganisasjonen Virke, Rolf Forsdahl, til DN.no.

Spania fremdeles på topp
Reisetrender blant nordmenn er et nokså statisk område, og de samme landene preger listen over feriefavoritter år etter år. Ikke overraskende vil den største andelen av norske ferierende reise til middelhavsområdet også i 2012.

 

Ifølge Forsdahl vil Spania nok en gang trone listen, mens han på andreplass tror på et "close race" mellom Tyrkia og Hellas.

- Tyrkia kom opp og bød til god konkurranse i 2010 og 2011. Det ser imidlertid ut til at Hellas nå styrker sin stilling og dermed tar tilbake sølvplassen i 2012. Mens mange har valgt Tyrkia fordi landet har basiskvalitetene med temperatur, godt badevann og rimelige priser, har Hellas kanskje noe mer kultur og mangfold å by på. Finansuro, streiker og aksjoner ser ikke ut til å skremme norske feriegjester.

Egypt går tilbake
De siste årene har Egypt vært en ny ferieyndling blant det norske folk. Nå gjør politiske omveltninger at reisearrangørene trekker seg litt tilbake fra denne destinasjonen.

- Egypt lå an til å bli en solid outsider når det gjelder valg av feriemål. Men med de signalene som nå er på vei fra det nye regimet, vil en kulturell endring av turistproduktet bety veldig mye for turismen til landet, sier Forsdahl.

Reisebransjedirektøren tror heller stadig flere vil få øynene opp for Kroatia. I tillegg vil fremdeles mange nordmenn sette seg i bilen for å feriere i våre naboland.

- Mens Danmark har tapt litt terreng de siste årene, har Sverige har styrket seg som alternativ for småbarnsfamilier.

 

Malaysia og Vietnam
Thailand er det landet i Sørøst-Asia som har lokket flest nordmenn i vintersesongen. Nå får "smilets land" økt konkurranse fra Malaysia og Vietnam.

Forsdahl tror også vi kommer til å bli litt mer eventyrlystne i 2012, og han er spent på hvordan både Afrika og Latin-Amerika vil slå an fremover.

- Afrika har fordelen med liten tidsdifferanse. Med fornuftige billettpriser og flyruter tror vi Sør-Afrika vil få en forholdsvis større vekst i turismen fra Norge enn andre kontinenter. Latin-Amerika er på mange måter et uoppdaget kontinent for de fleste. Med nye direkteruter eller kun ett flybytte, samt fornuftige priser, vil det også her være en økning av norske turister.

Weekendtur med langdistanseflyvning
Lange weekendferier kan anses som et kjennetegn på folks privatøkonomi. Ifølge nordmenns reiservaner står det således svært godt til med oss. Stadig flere tar seg råd til spontanreiser til både nært og fjernt, noe Forsdahl understreker at lavprisselskapene kan ta mye av æren for.

- Lavprisselskapenes rutetilbud er avgjørende. Flyselskapene får mye pepper for dårlig service, men takket være dem har vi et helt nytt ferieprodukt.

Mens spontanreiser til destinasjoner i Europa lenge har vært populært, tror Forsdahl nå på økning også på langdistanseflyvningene.

- Det å sitte på flyet åtte til 12 timer er ikke avskrekkende på nordmenn. Bangkok, Beejing, Doha i Qatar, New York og Washington vil få en økt andel av weekendturistene.

"Det gode liv"
Tidligere kunne det virke som at det var viktigst for oss å kunne slappe av på en strand med tilgang på billig vin og underholdning. Nå har andre opplevelseselementer blitt mer attraktivt, og et slikt omdefinert ferieinnhold er en endring som vil fortsette å komme til uttrykk i 2012.

- Fysiske aktiviteter og kultur, mat og vin, altså "Det gode liv", har en sterk appell.

I den forbindelse er cruise, som ifølge Forsdahl innebærer et stort mangfold, et produkt med jevnt økende popularitet og salgstall.

Få samfunns- og miljøbevisste
Mellom fem og ti prosent av norske turister er samfunns- og miljøbevviste i valg av reise. Disse tursitene vil gjerne bo på miljømerkede hoteller og bruke ferien til ideelle aktiviteter.

- Vi tror og håper på en økning av denne gruppen. Foreløpig tenker veldig mange at ferie betyr ferie, også fra denne type forpliktelser, sier Forsdahl.

Les mer: Nå får du historisk god valuta for pengene i London (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.