- Jeg vet at stadig flere bedrifter som er på jakt etter folk søker opp kandidatene i forkant av et jobbintervju. Det er naivt å tro at du ikke vil bli googlet, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI til DN.no.

 

Nesten alle arbeidsgivere sjekker jobbsøkerne i forkant av jobbintervjuet. En undersøkelse fra Stockholms Handelskammer viser at kun én prosent av arbeidsgiverne som deltok i undersøkelsen lar være å sjekke jobbkandidatenes bakgrunn på nett.

Rapporten, som kom tidligere i år, bygger på undersøkelser blant 1.000 bedrifter i privat og offentlig sektor, og har blitt gjennomført i 2010 og 2008. Resultatene viser klart at arbeidssøkere bør tenke over hva de legger ut på nettet.

Blant annet viser statistikken at hver tredje bedrift søker informasjon om sine kandidater på Google. 2 av 10 sjekker også sosiale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn.

Staude mener det en potensiell arbeidsgiver finner på nett vil ha betydning i en ansettelsesprosess. Et søk kan vise mye av mennesket bak søknaden.

- Man kan ha en fin CV og flotte vitnemål, men fokuset de senere årene har gått over til at man ansetter et helt menneske, der aktivitet på nettet vil være en del av denne pakken, sier hun.

Står du for dette om 10 år?
BI-lektoren mener det er viktig å tenke over at det du publiserer på nett har en lang levetid, og at det derfor bør være nøye gjennomtenkt.

- Man skal huske at det blir liggende der for alltid, og det vil kunne bli brukt mot deg.

 

Det kan også prosjektleder Lars-Henrik Paarup Michelsen i Datatilsynet fortelle om.

- En tidligere Nav-ansatt skulle på jobbintervju og ble møtt med utskrift av negative karakteristikker som en tidligere Nav-bruker hadde kommet med på sin private hjemmeside. Det er ikke en behagelig opplevelse å bli konfrontert med slikt, sier han.

Paarup Michelsen er prosjektleder for nettsiden slettmeg.no, som er en tjeneste levert av Datatilsynet for å gi råd og veiledning til folk som føler seg krenket på nett, eller som av andre grunner ønsker å få slettet eller rettet opp i tekst eller bilder som er publisert på nett. Så langt i år har de håndtert 3.500 henvendelser. Siden oppstarten i mars i fjor har de mottatt over 6.600 henvendelser, og antall henvendelser per måned har steget.

- Noen har spørsmål eller tips, men de aller fleste har noe de ønsker å endre eller fjerne fra nett. Men det er også mange som vil fjerne ting de selv har lagt ut, men ikke lenger har tilgang til, eller at nettstedet det ble publisert på ikke vil fjerne det, sier Paarup Michelsen.

En evig tatovering
Prosjektlederen forteller at mange yngre som tidligere har opprettet blogger og profiler på diverse nettsamfunn sliter med å få disse fjernet.

- Problemet er ofte at du ikke lenger har e-posten du hadde som 14-15-åring. Derfor har du også mistet tilgangen til bruker og profil, sier han.

Paarup Michelsen trekker frem VGs Nettby som et eksempel hvor informasjon om brukerne blir liggende ute selv etter at nettstedet er lagt ned.

- Det er ikke gitt at Facebook kommer til å være det ledende sosiale nettstedet om 10-15 år. Husk at Nettby var veldig stort bare for få år siden. Nå er det lagt ned, men informasjon dukker fortsatt opp. Man skal huske at nettet forandrer seg hele tiden.

Ifølge Paarup Michelsen bør folk tenke nøye gjennom hva de legger ut på nett, uavhengig om det er bilder, kommentarer eller lengre tekster.

- Det å utlevere seg som 15-åring på nett med bilde, tanker og meninger, er litt som å tatovere seg midt i ansiktet. Dette forsvinner ikke. Det blir synlig resten av livet.

Uberettiget frykt
BI-lektor Cecilie Staude mener det er viktig å være bevisst på hvilket bilde man gir av seg selv når man publiserer ting på nett. Det bør være et samsvar mellom det inntrykket du ønsker at folk skal ha av deg og det man finner om deg i et søk.

- Fokus skal ikke bare være slik du ønsker å fremstå, men også hvordan du ikke vil fremstå. Mange tenker ikke godt nok igjennom dette. Vær bevisst på ord og utrykk, og vær trofast mot den du er.

Staude har egen blogg og er en ivrig tvitrer. Derfor er hun svært bevisst på hvordan hun kommuniserer på nett.

- Jeg tenker på hvordan folk oppfatter det som ligger der.

Staude mener det har negativ innvirkning om en potensiell arbeidsgiver finner ting om deg på nett som ikke faller i god jord, men ser likevel ingen grunn til å overdramatisere.

- Om det dukker opp noe fra ungdomstiden tror jeg vi nå har kommet lenger enn det. At folk har hatt et liv er forståelig. Men ytringer på nettet ligger der og kan få betydning i en jobbsøkeprosess. Det sier mer om deg og hvordan du kommuniserer, enn noen bilder fra ungdomstiden.

På en annen side mener hun det også kan være negativt om et søk ikke gir noen resultater.

- Det kan gi inntrykk av at man er passiv og ikke samfunnsengasjert. Alt koker ned til at det potensielle arbeidsgivere finner bør være i tråd med hvilket inntrykk du ønsker å gi, sier Staude.

Paarup Michelsen mener også mye av frykten for hva som dukker opp ikke alltid er berettiget.

- For de aller fleste er det ingen grunn til bekymring. Jeg kjenner til en ansatt som hadde fått kritikk på nett og ble spurt om dette i et intervju, men fikk likevel jobben.

Les også:
Google vil ikke sensurere ekstremisme

- Du kan gå på en økonomisk smell
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.