Les også: Pass deg for «snille» regninger

- Når noen får tilsendt en kredittkortregning, bør beløpet på regningen være det man faktisk skylder, sier underdirektør i Forbrukerrådet Lasse Billington.

En luring
Dn.no skrev i helgen om at de som betaler kredittkortregningene gjennom efaktura, der regningen sendes ferdig utfylt til nettbanken din, kan få seg en saftig overraskelse om de ikke passer på.

Kredittkortselskapene fyller nemlig ikke inn beløpet du faktisk skylder, men kun et minstebeløp du må betale, for eksempel 300 kroner. Skal du unngå at rentene begynner å løpe, må du aktivt klikke deg inn på fakturaen, notere det egentlige beløpet, og deretter fylle dette manuelt inn i nettbank-regningen.

- Man kan selvfølgelig mistenkte kredittkortselskapene for å legge inn et lavere beløp for å få kredittrenter på resten, sier Billington i Forbrukerrådet.

- Går frem av vilkårene
Det avviser Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), som representerer kredittkortselskapene.

- Dette gjøres av hensyn til kundene, som når vi fyller inn minstebeløpet gjøres oppmerksom på mulighetene for å benytte seg av avbetaling, sier informasjonsrådgiver i FNH, Helene Lund.

Hun understreker at alle som har opprettet efakturaavtale har godkjent vilkårene. Der heter det blant annet at "Kunden har ansvar for at eFakturaen er korrekt".

 - Men det jo ikke alle som leser vilkårene like nøye.

- Man kan alltid bli flinkere til å informere, men man forventer jo alltid at kundene leser avtalene, sier Lund.

- Grenseløst irriterende!
Hvor mange som ikke er klar over at kredittkortselskapene, som eneste aktør, ikke automatisk fyller inn beløpet du faktisk skylder, er usikkert. Praksisen oppleves uansett også som et problem for dem som er klar over dette, rett og slett fordi det medfører ekstra plunder og risiko for kunden.

- Det irriterer meg grenseløst hver gang jeg må gå inn og endre på beløpet jeg skal betale på e-fakturaen i banken min, skriver en bankkunde i en epost til dn.no.

Nesten alle må endre
Han er trolig ikke alene. Ifølge DnBNor betaler hele 98 prosent av kundene hele kredittkortregningen før rentene begynner å løpe. Med andre ord påføres nesten alle kunder en ekstra arbeidsoppgave med å endre beløpet manuelt.

Det betyr at noen kan glemme å endre beløpet, eller gjøre feil.

- I det jeg har gjort denne "arbeidsoperasjonen" har jeg av og til tastet feil beløp, noe som da har resultert i at jeg har måttet betale renter. Dette innebærer at det er kunden som sitter med risikoen her, og er for dårlig et opplegg, og er ikke kundevennlig, sier en kunde.

- Må informere tydelig
Forbrukerrådet er helt enig i at det er ikke er kundevennlig, selv om det trolig ikke er i strid med loven.

- Men ifølge finansavtaleloven stilles det strenge krav til selskapene om informasjon til kunden. Når hele konseptet med efaktura går ut på at kundene skal slippe arbeidet med å fylle ut regningene selv, er det opplagt at de bør få tydelig beskjed dersom de likevel må inn å gjøre endringer, mener underdirektør Lasse Billington i Forbrukerrådet.

Hva mener du om kredittkortselskapenes efaktura-praksis?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.