– Jeg er glad for at skipet har kommet seg trygt løs og at det ser ut til at situasjonen har løst seg bra. Nå skal skipet til verft for å utbedre de mindre skadene, sier Gerry Larsson-Fedde, leder for marine operasjoner i Hurtigruten Norge.

Ved hjelp av høyvannet løsnet skipet fra grunn klokken 15.45 fredag. Det vil nå seile til et verft for reparasjoner, opplyser rederiet i en pressemelding fredag ettermiddag.

– Dette er naturligvis en hendelse vi gjerne skulle vært foruten, men heldigvis er det kun mindre skader på skipet. Det var aldri noen fare for liv og helse. Situasjonen kom raskt under kontroll, sa pressekontakt Martin Henriksen i Hurtigruten Norge tidligere fredag.

Årsaken til grunnstøtingen skal ha vært en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring. Hurtigruten Norge er nå i gang med å undersøke bakgrunnen for feilen, skrev rederiet i en pressemelding tidligere fredag.

Det var kun bulben i fremre del av skipet som skal ha stått fast. Dermed kunne situasjonen løse seg med den kommende floen. Bulben er et kuleformet utspring ved nedre del av et større skips baug.

MS Richard With var på veg fra et verftsopphold da hendelsen skjedde. Skadeomfanget skal være begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet, opplyses det i pressemeldingen.

Teknisk feil

– Så vidt vi vet er at det er en teknisk feil. Det er denne feilen som har gjort det vanskelig å manøvrere, sa Hurtigrutestyreleder Trygve Hegnar til TV 2 tidligere fredag.

Skipet skal ha vært på vei tilbake til Bergen etter at det i månedsvis har vært utbedret på Myklebust verft. Hegnar opplyste til TV 2 at skipet skulle fraktes tilbake til Myklebust.

– Vi har ingen informasjon om at den tar inn vann, og vi har heller ingen indikasjon på at noen er skadd, sa Hogneland, redningsleder i Hovedredningssentralen til TV 2.

VG meldte klokken ti at politiet planla evakuering.

Ikke i ordinær drift

– Ingen er skadet i hendelsen, og det er ingen fare for mannskapet om bord. Skipet ligger stabilt, og slepeassistanse er tilkalt. Motor og fremdriftssystem fungerer, og kapteinen har kontroll over situasjonen, skrev selskapet i en pressemelding tidligere fredag.

MS Richard With er for tiden ikke i ordinær drift, og det er ingen passasjerer om bord, skriver selskapet. Det har også satt inn stab og følger situasjonen fortløpende.

Ifølge Marinetraffics sporingstjeneste seilte Richard With fra Hareid på Sunnmøre natt til fredag. Skipet mistet fart rett etter klokken ni fredag morgen.

Ifølge Yr.no er det 12 grader, relativt lettskyet og fire sekundmeter vind i området skipet har grunnstøtt.

DN har forsøkt å få en kommentar fra Hurtigruten, men selskapet ønsker ikke å kommentere saken.

Tar 590 passasjerer

Skipet er rett under 400 fot langt og 63 fot bredt, har kapasitet på 590 passasjerer og 45 kjøretøy, og en tonnasje på 11.205 tonn. MS «Richard With» er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger Richard With, og ble bygget i 1993.

I 2018 startet Hurtigruten en av Europas største miljøoppgraderinger. Flere av skipene ble ombygd, blant annet det grunnstøtte skipet MS Richard With. Skipet fikk installert nye hovedmotorer, med mål om å redusere CO2 og NOx-utslipp. Skipet ble også ytterligere oppgradert, da alle lugarer og fellesarealer ble renovert.

Grunnstøtte i 2009

MS «Richard With» gikk på grunn også tilbake i 2009. Morgenen 6. januar grunnstøtte det ved Pir havn utenfor Trondheim, og tok da inn vann. Det medførte at 153 personer ble evakuert med stigebil fra brannvesenet.

Den gang fikk skipet slagside på grunn av sterk vind, og skipet tok skade på blant annet en propell. Skipet var ute av drift frem til april samme år.

Tilbake i 2009 grunnstøtte MS «Richard With» utenfor Trondheim. Da ble passasjerene evakuert med stige fra en brannbil.
Tilbake i 2009 grunnstøtte MS «Richard With» utenfor Trondheim. Da ble passasjerene evakuert med stige fra en brannbil. (Foto: Thor Nielsen)

Navigerer i etterdønningene etter pandemien

Selskapet Hurtigruten har blant annet Petter Stordalen og Trygve Hegnar på eiersider, som begge sitter på større aksjeposter.

Til tross for at folk igjen kan reise fritt etter pandemien, har ikke selskapet hentet seg inn for fullt. Selskapet tapte over 600 millioner kroner første kvartal, og økte dermed tapet fra samme periode foregående år med 36 millioner kroner.

– Første kvartal 2022 var fortsatt sterkt preget av pandemien, men land i våre viktigste markeder og destinasjoner nærmet seg normalitet i ulikt tempo, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i forbindelse med kvartalsrapporten i mai.

Konsernsjefen meldte derimot om lysere tider og økt billettsalg de neste kvartalene.
– Selv om første kvartal 2022 ble påvirket av Omikron, venter vi fra andre kvartal 2022 og fremover at kontantstrømsgenereringen vil være tilbake til historiske spenn, sa Hurtigrutens finansdirektør Torleif Ernsten den gangen.

Saken oppdateres.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.