– Jeg har brukt hele livet på å sende nordmenn utenlands. Så nå synes jeg det er på tide å gjøre det motsatte, sier Marit Mood (66).
Hun er daglig leder i de åtte HRG-reisebyråene fra Steinkjer til Sørlandet som eies av rederarvingen Knut Axel Ugland i Grimstad. Hun har nå hyret inn Iver Holter-Andersen (60) til nysatsingen Bennett of Norway som tar mål av seg å bli en betydelig tilrettelegger av skreddersydde turopplegg i Norge for oversjøiske turoperatører.
– Alt ligger til rette for vekst til Norge. Vi er et rent og trygt land med spennende kultur og mat, med unik natur og med en gunstig valuta. Og vi har den lokale kunnskapen som skal til for å skape unike opplevelser. Og så er det ekstra morsomt at vi nå blåser nytt liv i Bennett-navnet internasjonalt, sier hun.
Unike perler
Markeder for organisering av såkalt incoming-trafikk til Norge er i stor grad dominert av utenlandske aktører som japanske Tumlare.
– Vi mener Norge har en rekke unike perler få vet om. Og vi tror at jo lenger unna de store turoperatørene befinner seg, desto større behov vil de ha for en aktør som oss. Vi satser på å bli en viktig partner for oversjøiske turoperatører der vi skal legge til rette for deres gjester, sier Holter-Andersen som de siste ti årene har jobbet med å skape trafikk for de regionale flyplassene i Avinor.
– Og så gjelder det å få folk hit utenom bare i juli og august. De utenlandske turistene søker jo ikke hit for å oppleve sommervarme og lange køer. Hvor er bildene av uvær og regn i markedsføringen av Norge? Det må være mulig å selge Norge fra september til mai, mener han.
Uoversiktlig
Elisabeth Heyerdahl Refsum er prosjektleder for Incoming 2016, et prosjekt igangsatt av Innovasjon Norge og Virke for å styrke samarbeidet med de norske incomingoperatørene.
–Jeg synes det er veldig moro at det nå blir pustet nytt liv i Bennett. Det var jo tidligere et sterkt merkenavn i en rekke land, sier hun.
Hvor stort incomingmarkedet er, tør hun ikke anslå.
–Men det er preget av mange små aktører der to av tre driver med en masse andre ting enn ren turoperasjon. Noen driver med guiding, noen med transport og så videre. Så incoming er ikke nødvendigvis incoming. Og en incoming-agent selger gjerne et opplegg til en stor turoperatør som igjen skal selge til reisebyråer som igjen selger til forbrukeren. Så dette er både uoversiktlig og komplekst, sier hun.(Vilkår)