Havilas nye kystruteskip kan bli forsinket etter at verftet i Spania oppdaget at båtene er tyngre enn planlagt. Havila kan i verste fall få bøter på 30.000 kroner per dag om ikke skipene seiler i kystruten som planlagt 1. januar 2021.

– Det er knapt med tid til oppstart. Vi må avklare om det blir forsinkelser. Om det blir forsinkelser har vi litt slakk før det får betydning for kontrakten med departementet, sier administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten.

Havila konkurrerte med Hurtigruten og vant en av tre kontrakter om å frakte passasjerer og gods på kystruten Bergen – Kirkenes.

Havila sikret Kystrute-kontrakt foran Hurtigruten

Rederiet bygger fire skip på verft i Tyrkia og Spania som skal leveres fra verftet tredje og fjerde kvartal 2020 og settes i drift 1. januar 2021.

– Verftet har ikke formelt flagget forsinkelser. Om det blir forsinkelser har vi litt slakk før det får betydning for kontrakten med departementet, sier Myrvoll.

Risikerer dagbøter

I kontrakten mellom Havila og departementet vil forsinket oppstart av kystruten «anses som mislighold som følge av grov uaktsomhet» og straffes med dagbøter på 30.000 kroner. Rederiet er pliktig å informere departementet om forhold som kan påvirke driften av kystruten, og det har Havila gjort.

– Vi er i tett og løpende dialog med samferdselsdepartementet. Forholdene som har oppstått har vi god dialog med departementet om, sier Myrvoll.

Han avviser at forsinkelsene har sammenheng med Havilas økonomi. Spanske aviser meldte i sommer at Havila hadde problemer med å betale verftet i Spania. Myrvoll avviser at forsinkelsene har noen sammenheng med finansieringen av skipene.

– Dette har ikke noe å gjøre med den finansielle situasjonen i Havila. Vi har finansieringen på plass. Det er tekniske løsninger som må på plass. Vi jobber for å få på plass en løsning rimelig fort, sier Myrvoll.

Sto på randen av konkurs – nå leverer Havila sitt beste resultat noensinne

Feil ved designet har gjort skipene tyngre enn planlagt og har ført til stans i arbeidet på verftet i Spania.

– Vi har løpende og tett dialog med verftene. Det er en utfordring med vekt på skipene. Vekten må reduseres. Vi diskuterer løsninger og ser på hvilke konsekvenser de får, sier Myrvoll.

Leaser egne skip

I løpet av sommeren er de to kystruteskipene som bygges i Tyrkia solgt til et statseid russisk selskap som Havila skal lease skipene fra. Ifølge den russiske avisen Vedomosti har Russlands statseide transport-leasingselskap kjøpt de to båtene for 1,7 milliarder kroner.

Båtene leies ut til Havila i 10 år med sikkerhet i inntektene Havila får fra samferdselsdepartementet.

– Vi har betydelig sans for tiårige avtaler med staten

Ifølge Myrvoll er det helt vanlig at betaling av leie skjer med sikkerhet i såkalt transport av inntekter.

– Dette er standard finansiering. Vi har inngått finansiell leasing med et irsk selskap som er eid av det russiske selskapet. Dette er et stort internasjonalt selskap som leaser til mange selskaper, sier Myrvoll.

Eierskapet til skipene blir overført til et irsk selskap ved levering fra verftet.

– Vi disponerer båtene og har rett og plikt til å kjøpe de tilbake. Det er en løpende rett til å kjøpe båtene, sier Myrvold, som ikke vil svare på spørsmål om hva leieprisen er for de to kystruteskipene.

– Det er en privat avtale og vi ønsker ikke si noe mer om den.

Samferdselsdepartementet svarte ikke på DNs henvendelser tirsdag. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.