Ettersom påsken falt i mars i fjor og i april i år, blir det lite relevant å sammenligne årets samlede marstall for hotellene i storbyene med mars i fjor. Derfor har Peter Wiederstrøm, som på vegne av selskapet Benchmarking Alliance bearbeider hotelltallene hver måned, kun hentet ut tallene for de tre første ukene av måneden slik at i år og i fjor blir sammenlignbare.

Og tallene viser at markedet er blitt langt tøffere, særlig i Oslo.

– Der fikk hotellene forholdsvis hard medfart i mars. Med rundt 14 prosent flere hotellrom enn i tilsvarende periode i fjor, falt rombelegget fra over 77 til under 71 prosent, sier Wiederstrøm.

Hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm med storhotellet Clarion The Hub på Jernbanetorget i bakgrunnen.
Hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm med storhotellet Clarion The Hub på Jernbanetorget i bakgrunnen. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Usikker på de neste par årene

Nye hoteller det siste året er blant andre Thon Hotel Storo, Thon Hotel Linne og sist storhotellet til Petter A. Stordalen på Jernbanetorget, Clarion Hotel The Hub. Stordalens Amerikalinjen, også det på Jernbanetorget, åpnet 15. mars og er således med i rundt en uke av årets periode.

– Med så masse ny kapasitet hjalp det ikke så mye at antall solgte rom steg med vel fire prosent. Beleggsfallet svir selvsagt selv om både beleggs- og prisnivået fortsatt er godt i Oslo. Spørsmålet er hvordan det med de enorme kapasitetsøkningene skal gå de neste par årene, mener Wiederstrøm.

Losjiinntekten per tilgjengelige rom, såkalt revpar, falt dermed med 13 prosent i Oslo.

Tromsø har stikk motsatt utvikling og kan vise til nok en fantastisk periode med økning i revpar på 15 prosent i mars. Belegget steg med fire prosent og prisene med solide 11 prosent. Ingen andre byer er i nærheten av Tromsøs 1035 kroner i revpar. Det er nesten tregangeren sammenlignet med eksempelvis Kristiansand som, også det som følge av mange nye rom, har en nedgang i revpar på 18 prosent til 371 kroner til tross for at antall solgte rom steg med seks prosent. Stavanger klatrer videre oppover listene med pluss 11 prosent.

– Vi som bistår utbyggere og grunneiere i nye hotellprosjekter merker for tiden langt større pågang i andre områder av landet, spesielt i Nord-Norge. Men selv om mange hotellmarkeder i er i ferd med å bli langt tøffere enn tidligere, er det alltid rom for det rette produktet. Med god geografisk plassering, riktig konsept, solid drift og fornuftige byggekostnader kommer man langt, mener Wiederstrøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.