Turistskatt, gjerne også kalt besøksavgift, er utbredt i en rekke land. I mange store og små byer blir det lagt til noen tiere eller et par prosent per overnattingsdøgn på hotellene eller restaurantregningen. Andre steder må turistene betale for å komme inn i landet – eller når de reiser ut.
I Norge har turistskatt vært et stadig tilbakevendende tema i mange turistkommuner fordi disse sliter med å finansiere drift og vedlikehold av såkalte fellesgoder som offentlige toaletter, benker i parken, parkering, forsøpling, skiløyper eller merkede stier.
Innovasjon Norge definerte før koronautbruddet særlig Bergen, Stavanger, Ålesund, Stranda/Geiranger, Aurland, Stryn, Lofoten og Longyearbyen som pressområder for turistindustrien sommerstid. Motstanden mot turistskatten har vært særlig sterk fra hotellnæringen.
Senterpartiet har lenge tatt til orde for å åpne for turistskatt. Og nå kommer den.
Hvem skal inndrive avgiften?
I Hurdalsplattformen, som den nye regjeringen presenterte onsdag, står det at regjeringen vil «sikre lokal verdiskaping og tilrettelegging ved å gi kommuner mulighet til å innføre besøksbidrag. Det skal raskt settes i gang ett eller flere pilotprosjekter, for eksempel i Lofoten, basert på lokalt initiativ».
Brorparten av norske hoteller er medlemmer i NHO Reiseliv. Og NHO har lenge vært skeptisk til en skatt som vil bidra til å fordyre det norske reiselivsproduktet – særlig ettersom ingen av Norges naboland har en slik skatt.
Det er dessuten et stort spørsmål hvem som skal inndrive avgiften og hvordan ordningen skal administreres. NHO Reiseliv skriver på deres hjemmeside at de «frykter at det å opprette en ny skatt fort kan bli dyrere å inndrive og administrere enn det det eventuelt kan bidra til å dekke».
Men nå åpner også administrerende direktør Kristin Krohn Devold døren for en besøksavgift – riktignok foreløpig på gløtt.
– Vi er åpne for forsøksordninger med brukerfinansiering så lenge det legges på forurensingsleddet – ikke på overnatting og servering – og at pengene øremerkes til destinasjonsutvikling lokalt, skriver hun i en sms.
– Ingen god idé
Hotellkjeden Classic Norway, som eies av Stein Erik Hagen og Erik Berg, er en av de største overnattingsaktørene i Lofoten. Kjeden eier og driver Reine Rorbuer, Henningsvær Bryggehotell og Nyvågar Rorbuhotell i Kabelvåg.
– Akkurat nå må jeg innrømme at jeg blir litt bekymret. Vi er i ferd med å komme oss etter en svært krevende pandemi. At vi da skal ilegges en ny avgift, det synes jeg ikke er en god idé, sier toppsjef Stephen Meinich-Bache i Classic Norway-kjeden.
Han trekker frem konkurransesituasjonen og at ingen av nabolandene har en slik turistskatt.
–Alt som vil kunne gjøre det mer krevende å få besøkende og redusere marginene, er en dårlig idé, i alle fall på kort og mellomlang sikt, sier han.
– Vi må rett og slett være veldig bevisste på at ikke reiselivet får en mer krevende hverdag. For den er mer enn krevende nok fra før, legger han til. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.