– Jeg får nerver bare jeg tenker på det. Det er jo nesten verre at vi har vunnet to år på rad og har noe å forsvare, ler Maria Aas-Eng, konsernsjef i Red Media Consulting.

Helt siden kåringen Årets Byrå ble startet i Norge for tre år siden, har hun og kollegene satt seg som mål å vinne i Mediebyrå-kategorien.

– Vi har ventet veldig spent på nominasjonene. Årets Byrå er jo den viktigste bransjekåringen fordi det er kundene som har evaluert oss, sier Aas-Eng.

Kåringen arrangeres av analysebyrået Regi i samarbeid med Dagens Næringsliv, og undersøker hvilke pr-, medie- og reklamebyråer som har mest tilfredse kunder.

– Dette er en kåring vi skal vinne. Vi skal ha fornøyde kunder. Sånn må det være, sier Aas-Eng.

– Hvordan trives kollegene dine med dette prispresset fra toppsjefen?

– Jeg tror denne kåringen betyr like mye for alle. Det er jo jobben kollegene mine gjør og deres dedikasjon for hele tiden å skape gode resultater for de eksisterende kundene våre som gjør det mulig å vinne.

Og hvis dere ikke vinner?

– Da er det bare å lade om, og sørge for at vi vinner neste år! Så du skjønner, vi kommer til å være en svett gjeng når vi sitter i salen og venter på at vinneren blir lest opp.

Nykommer etter 12 år

I motsetning til Red Media, har pr-byrået Släger kommunikasjon aldri stått på podiet under Årets Byrå. De har ikke vært påmeldt før i år. Det endte med nominasjon.

– Det er kjempestas å være nominert, av nøyaktig samme grunn som gjorde at vi meldte oss på. Vi har alltid sagt at i den grad vi skal delta i kåringer, er det de hvor kundene våre blir spurt, sier partner Eirik Øiestad, som startet Släger sammen med partner Henning Sverdrup i 2006.

Gründerne Eirik Øiestad og Henning Sverdrup i Släger kommunikasjon.
Gründerne Eirik Øiestad og Henning Sverdrup i Släger kommunikasjon. (Foto: Erik Five Gunnerud)

Släger har internasjonale giganter som Netflix og Facebook på kundelistene. Men først i år følte byrået at de hadde en solid nok base med store norske kunder som kunne gi et reelt bilde av dem, som Sparebank 1 og Tine.

– Så det er Tine og Sparebank 1, ikke Netflix og Facebook som har sikret nominasjonen?

– Hehe, vi håper jo det er alle sammen. Alle fire er ekstremt viktige kunder for oss, som vi jobber med hvert år, sier Øiestad.

Nå gleder de seg til å måle krefter mot konkurrentene 8. mai.

– Det blir en milepæl, som lar oss vite hvor vi står. Det er litt skummelt, men først og fremst nyttig og spennende, sier Øiestad.

De konkurrerer med tidligere nominerte som Geelmuyden Kiese og WergelandApenes. Släger-gründeren er forsiktig med å spå favoritter.

– Det er fordi denne kåringen handler om hva du ikke nødvendigvis ser utenifra: Prosessene og samarbeidet med kundene. Dette har vi normalt sett ikke innsikt i hos de ulike byårene. Derfor er det også helt åpent – og en kåring som alltid gir en verdig vinner, sier han.

Rekordmange tilbakemeldinger

54 byråer har meldt seg på til årets kåring, ett byrå mer enn samme tall i fjor. Av disse er 35 byråer nominert i de åtte kategoriene.

Nytt for året er designkategorien, der tre byråer er nominert, forteller Pernilla Plog i Regi.

– Men den største nyheten er at vi har fått så mange tilbakemeldinger. I fjor hadde vi litt under 900 tilbakemeldinger fra kundene som la grunnlaget for vurderingen i konkurransen. I år har vi fått over 1150. Det gir konkurransen mye større tyngde, sier Plog.(Vilkår)

Derfor blir fripolisene dine forvaltet dårlig
Anita Hoemsnes forklarer deg hva fripoliser er og hvordan de best kan forvaltes.
01:53
Publisert: