I en lagerhall på Borg Havn i Fredrikstad står tusenvis av esker stablet, skriver Dagens Næringsliv tirsdag. Her har Tollvesenet holdt igjen 4.000 felger og 25.000 sentermerker med emblemer fra 28 forskjellige bilprodusenter. Samtidig skal 1.000 felger være losset hos importøren. Varene mistenkes å være piratkopierte.

- Her ligger det felger og produkter til en anslått verdi på mellom ti og tolv millioner kroner. Vi vurderer å kreve millionbeløp av importøren. Det er jo ikke første gang importøren gjør dette, sier advokat Åsmund Pettersen Øvsthus i firmaet Schjødt, som representerer Volvo, Mercedes, BMW og Audi, til DN.

- Paradoks
- Dette er noe alle norske felgimportører har holdt på med i alle år. Grunnen til at vi har kjøpt disse produktene, er at det er dette forhandlerne og kundene spør etter. Det er et paradoks i saken at våre produkter selger vi til dekkforhandlere, som igjen leverer dem til bilforhandlere. Det til tross for at bilforhandlerne vet at felgene ikke er originale. Vi har jo aldri lagt skjul på at det ikke er noe originalvarer. Det står til og med på våre nettsider, sier daglig leder Jan Holstad i Pure Wheels til DN.

Selskapet hans har ifølge DN bestilt felgene og senterkoppene som Tollvesenet har beslaglagt. Selv håper han å få varepartiet tilbake.

Kan være fare for liv og helse
Toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse mener utviklingen er dramatisk.

- Ifjor beslagla vi 220.000 enheter av piratkopierte vareer. Det var mer enn i alle tidligere år tilsammen. Jeg er redd for at vi kan ta enda større beslag i år, sier toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse til DN.

Han legger til at det kan være fare for liv og helse dersom kvaliteten er dårligere enn originalvarene. I tillegg bidrar piratvarer til store avgiftsunndragelser ved at de er undereklarert med for lave verdier, samtidig som produktene kan påføre de seriøse selskapene voldsomme økonomiske konsekvenser.

Les mer: Fikk redusert straff

Millionbutikk i ringperm

Norske banker har minimal Hellas-eksponering

- Nå er vi kommet i mål (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.