Arbeid med Follobanen, Lieråstunnelen, Drammen togstasjon og det nye signalsystemet ERTMS er blant prosjektene som kan gjøre at praksisen med buss for tog om sommeren kan vare i mange år, skriver Aftenposten.

– Alt dette vil kreve perioder med togstans, sier kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Bane Nor.

Ordningen med buss for tog ble innført i 2009 for å få gjort unna vedlikeholds- og fornyelsesarbeid.

- Dårligere stand enn vi trodde

Bane Nor sier til avisen at de ikke så for seg så mange år med togstans da ordningen startet.

– Jeg kan ikke huske at noen tenkte slik, sier Bakken, som har jobbet i Bane Nor i 20 år.

– Men infrastrukturen viste seg å være i mye dårligere stand enn det vi trodde, samtidig som belastningen er større. I 2009 var 600–700 tog innom Oslo S på én dag. I dag er det over 1.000, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.