– Vi har snudd hver stein for holde ferdigstillelse i 2021. Vi ser nå at det ikke går, sier Bane Nors toppsjef Gorm Frimannslund.

Torsdag måtte han stå frem og kunngjøre at åpningen av ny Follobane nå må utsettes ett år, til desember 2022. Parallelt øker utbyggeren Bane NOR kostnadsanslaget forbi 30 milliarder kroner for prosjektet.

Stortingsvedtaket fra 2014 var å bruke 26,3 milliarder kroner på dobbelt tunnel og ny rask jernbane på de nær 25 kilometerne Oslo-Ski. Omregnet for prisstigning tilsvarer de 26,3 milliarder 2014-kronene 28,5 milliarder i dag. Det er dette anslaget utbyggeren nå vil ha økt til 30,7 milliarder 2019-kroner.

Concotte-konk

Italienske Condotte hadde store delkontrakter på de siste stykket gjennom fjell og innføring av nye spor mot Oslo sentralstasjon. Ved årsskiftet 2017/18 ble det tydelig at selskapet hadde økonomiske problemer. Betaling til underentreprenørene uteble.

Condotte ble tatt under konkursbeskyttelse ved italiensk rett. I januar 2018 terminerte Bane NOR Follobane-kontrakten.

– Vi måtte få inn nye entreprenører etter statens innkjøpsregler, til slutt tre kontrakter. Det ga forsinkelser. Så er det selvfølgelig også dyrere å holde organisasjonen gående lenger, sier prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein.

Rundt 2000 personer er i arbeid ved det store prosjektet, fordelt på hovedkontrakter på og rundt stasjonene i henholdsvis Ski og den 20 kilometer lange tunnelboringen. Denne går etter plan med siste gjennomslag like før Ski stasjon beregnet til sent i mars i år.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.