To kjørefelt i tunnelen stengte mandag kveld og det var ventet lange køer ved en av hovedstadens travleste tunneler.

- Det har foreløpig gått over all forventning , det ser ut til å være mindre trafikk enn til vanlig. Vi vil rette en stor takk til alle som har latt bilen stå, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen til NTB i 8.30-tiden tirsdag.

Bilistene kjørte rett gjennom Smestadtunnelen uten problemer i morgentimene tirsdag.

Spente på onsdagen

Ulvik håper ikke at folk ser på trafikkflyten som en sjanse til å komme seg bak rattet igjen onsdag.

– Det er fullt mulig det blir kø i morgen. Vi tror vi kan se på veinettet at en del har valgt hjemmekontor i dag, og det er ikke en evig tilstand. Vi er spente på både i ettermiddag og i morgen, sier hun.

Uten omkjøringstraseer for mengden trafikk som går gjennom tunnelen, kan en tur mellom Sinsen og Smestad – en strekning på en snau mil – ta opptil fire timer, varslet Statens vegvesen mandag.

– Vi vil oppfordre trafikantene til å fortsatt ta de gode valgene og respektere situasjonen. Kan du benytte andre transportmidler, gjør det, er oppfordringen fra Ulvik.

Frykter år med kaos

Ruter har bedt reisende beregne god tid og varsler at det kan bli «fullere enn vanlig på enkelte avganger». Fire bussruter berøres direkte, og folk som skal til eller forbi Smestad, anbefales å velge T-banen.

Smestadtunnelen på Ring 3 er den første av ti tunneler som skal oppgraderes i et større prosjekt i hovedstaden. De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder.

Da blir det toveistrafikk i vestgående løp fram til desember. Rundt jul starter arbeidet i vestgående løp, og det blir toveistrafikk i østgående retning.

– Bilister som må kjøre her, må bare lære seg å nyte køen. Så vi håper inderlig at bilistene ikke tar denne dagen som utgangspunkt og trykker på for fullt fra i morgen. Vi forventet megakaos, både nå på morgenen og på ettermiddagen, men akkurat nå er det overraskende lite kø, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF til VG.

Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.

 

Les også: Frykter en «perfekt storm»

Espresso House selges - nye eiere vil danke ut Starbucks

Svenskene stanser hurtigtog mellom Stockholm og Oslo

Stabile oljepriser før OPEC-møte(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.