– Dette er en kritisk tid for hele luftfarten, også for oss i Norwegian. Vi oppfordrer myndighetene til å iverksette tiltak umiddelbart for å redusere den økonomiske belastningen for flyselskapene og beskytte viktig infrastruktur og arbeidsplasser, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Tirsdag skriver selskapet i en børsmelding at det kansellerer 3000 flyvninger som følger av mindre etterspørsel i forbindelse koronasituasjonen. Kanselleringene finner sted i perioden fra midten av mars til midten av juni.

Umiddelbart etter at nyheten kom stupte aksjen på børs, og var ned nesten 20 prosent fra toppen tirsdag. Imidlertid stiger selskapet i timen etter at nyheten kom, og er nå opp rundt seks prosent.

Aksjen stupte brått

Norwegian har vært en av de selskapene som har falt tungt siden koronaviruset brøt ut. Siden starten av året er aksjen ned over 70 prosent, og ved handelsstart mandag denne uken falt kursen til under 10 kroner, før den etter hvert hentet seg inn.

Fem grunner til å avlyse reiseplanene pga koronaviruset - og én myte om fly du ikke trenger å bry deg om
Bloombergs reisejournalist Sarah Green Carmichael gir deg alle sine råd om koronavirus og reising.
02:07
Publisert:

Ved børsslutt stengte selskapet ned 9,8 prosent til kurs 11,04 kroner. På melding om kanselleringene stupte imidlertid aksjen brått, og handles nå for under elleve kroner stykk.

– Dessverre vil kanselleringene påvirke en betydelig andel av våre kolleger i Norwegian. Vi har iverksatt formelle konsultasjoner med våre fagforeninger angående midlertidige permitteringer for kabinansatte i tillegg til ansatte på bakken og på kontorene. Vi vil fortsette å ta del i konstruktiv dialog med fagforeninger og ansatte for sammen å jobbe oss gjennom denne vanskelige situasjonen.

Mandag uttalte analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets at børsfallet kan ende ille for Norwegian.

– I verste fall kan det true eksistensen til både Norwegian og SAS. Skandinaviske myndigheter må forberede seg på at kritisk infrastruktur kan bli rammet. Umiddelbare tiltak kan være lemping av passasjeravgiften, men det er ikke gitt at dette er tilstrekkelig da effekten vil komme først når trafikken tar seg opp, sa Westgaard.

Krise i hele sektoren

Det er krise i luftfartssektoren og reiselivssektoren generelt som følge av virusutbruddet. Luftfartsorganisasjonen Iata mente i februar at koronakrisen ville koste verdens flyselskapet 30 milliarder dollar i tapte inntekter.

I forrige uke ble anslagene for 2020 oppjustert til 113 milliarder dollar.

Det har ført til at et av verdens eldste flyselskaper, australske Qantas, tar grep. Det vil redusere internasjonale flyvninger med 23 prosent totalt, og 31 prosent på rutenettet til Asia. Ledelsen og styret vil ta et lønnskutt på 30 prosent frem til utgangen av juni. Toppsjef Alan Joyce vil ikke motta lønn i perioden.

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian, innrømte overfor DN mandag at situasjonen er krevende.

– Vi gjør det vi kan for å ivareta kunder og kolleger på best mulig måte og deler av kriseorganisasjonen er iverksatt. Vi ser nå på et nytt ruteprogram som er bedre tilpasset endringen i etterspørselen vi nå opplever.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.